شلتوك برنج

23/اسفند/1396 منابع ومقالات بدون دیدگاه

شلتوك، برنج : شلتوك به برنجي گفته مي‌شود كه داراي پوسته اوليه و ثانويه است. برنج سفيد حاصل پوست كندن و سفيد شدن شلتوك می باشد. زمانی که شلتوك برنج را در آب خيسانيده و با دربخار آب حرارت داده و سپس آن را خشك نماييم به آن شلتوك نيم جوش شده با بخار داغ گویند اما نوع ديگر آن، شلتوك خيس خورده و نيم جوش شده به وسيله حرارت دادن با شن داغ است كه به آن شلتوك نيم جوش شده با حرارت خشك گويند.شلتوك و برنج خام به شلتوك و برنجي كه نيم جوش نشده است اطلاق مي‌شود.

خصوصیت های شلتوك برنج

شلتوك بايد تازه (حداكثر يكساله) و خشك (رطوبت 13- 12% براساس وزن تر) بوده و در شرايط خوبي نگهداري شده باشد. دماي مناسب انبارداري (25- 20 درجه سانتي‌گراد) و بسته‌بندي مناسب شلتوك‌ها مي‌توانند عامل مؤثري بر كيفيت نهايي محصول باشند.

نيم‌جوش كردن و پوست كندن شلتوك

 اضافه كردن اب به نحوي كه آب، شلتوك‌ها را بپوشاند، سپس روي ظرف حاوي شلتوك را با پارچه پوشانيده و اجازه مي‌دهيم تا روز بعد شلتوك‌ها خيس بخورند. آنگاه شلتوك‌ها را از آب خارج نموده و به يكي از دو روش با بخار آب يا حرارت دادن با شن داغ، نيم‌جوش مي‌كنيم.

روش نيم جوش كردن با بخار آب داغ

در روش نيم جوش كردن با بخار آب داغ، شلتوك خيس خورده بر روي سيني‌هايي كه كف آنها توري است پهن شده و به مدت 10 دقيقه در اتو كلاو يا ديگ پخت، بخار داده مي‌شوند. فشار بخار مناسب در اين عمليات حدود 1/5 كيلوگرم بر سانتي‌متر مربع است.

شلتوك برنج

نيم‌جوش كردن به وسيله شن داغ

براي نيم‌جوش كردن به وسيله شن داغ ابتدا مقداري شن ريز يا ماسه بادي تهيه نموده و پس از شستشو، تميز كردن و خشك كردن، آن را در يك ظرف فلزي كف پهن ريخته و تا درجه حرارت مطلوب (300- 200 درجه سانتي‌گراد) حرارت مي‌دهيم در زمان حرارت دادن آن را به هم مي‌زنيم تا به صورت يكنواخت گرم شود (قابل ذكر است از برشته‌ كن‌هاي مجهز به همزن برقي كه براي برشته كردن آجيل ساخته شده‌اند نيز براي اين منظور مي‌توان استفاده نمود).

همچنین مي‌توان حدود نصف وزن شن به آن شلتوك خيس خورده اضافه نموده و مخلوط شن داغ و شلتوك را به مدت 4- 2 دقيقه به شدت به هم زد (براي دستگاه برشته كن 100- 80 دور در دقيقه) يا اينكه تا وقتي كه اولين شلتوك شروع به باد كردن يا حجيم شدن (مثل تركيدن ذرت) كرد عمليات را ادامه مي‌دهيم.متعاقب آن بوسيله يك الك يا توري شلتوك‌ها را از شن داغ جدا كرده، سپس آنها را به آرامي خنك مي‌كنيم.

رطوبت شلتوك‌هاي نيم جوش شده را در هر دو روش فوق با هوادهي در طول 2- 1 روز به حد 11- 10 درصد مي‌رسانيم سپس عمليات پوست كندن (پوست كني لايه اوليه) را انجام مي‌دهيم.
در صورتي كه مي‌خواهيم برنج ما رنگ سفيدتري داشته باشد عمليات سفيد كردن را طولاني‌تر انجام مي‌دهيم. آنگاه برنج‌ها را الك كرده و دانه‌هاي شكسته را از آن جدا مي‌كنيم و دانه‌هاي سالم را براي فرآيند حجيم‌سازي مورد استفاده قرار مي‌دهيم.

 

برچسب ها: برنج ایرانی با کیفیتبرنج ایرانی مرغوب شلتوك، برنج شلتوک برنج چیست؟آشنایی با شلتوک برنجتنوع شلتوک برنجبرنجبرنج ایرانیخرید برنج ایرانی برنج ایرانی



دیدگاه
دیدگاه شما :