برنج شکسته شده

24/دی/1396 منابع ومقالات بدون دیدگاه

برنج شکسته شده : برنج بعد از گندم مهمترین منبع تامین کننده غذای مردم کشور ما است . مقدار تولید شلتوک کشور سالانه حدود 3/16 میلیون تن با ضریب تبدیل 64 درصد (تبدیل شلتوک به برنج سفید) حدود ۲/۰۲ میلیون تن برنج و متوسط مصرف سرانه 37-40 کیلوگرم برنج در سال گزارش شده است .

از مجموع استانهای برنج خیز کشور، استانهای شمالی با دارا بودن حدود ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری ، عمده ترین مناطق کشت شالی محسوب میشود.

مرحله تبدیل شلتوک به برنج سفید در کارخانه های شالیکوبی شامل مراحل :

  • خشک کردن
  • پوست کنی 
  • درجه بندی

بوده و یکی از مراحلی است که در روند تولید و در بحث ضایعات از اهمیت زیادی برخوردار است . در هر یک از قسمتهای فوق آسیب هایی بر برنج وارد میشود که به شکسته شدن برنج و در نتیجه منجر به افت قیمت و کاهش کیفیت محصول میشود.

برنج شکسته شده

در ایران سالانه در حدود دو میلیون تن برنج سفید ( با در نظر گرفتن راندمان تبدیل 66 درصد) تولید می شود ، بیش از ۲۰ درصد از برنج سفید تولید شده شکسته شده و خسارت زیادی بر اقتصاد کشاورز برنجکار و کشور وارد میشود. بطوریکه زیان ناشی از خرده برنج در کشور سالانه بیش از ۸۵۰ میلیارد ریال تخمین زده میشود که متاسفانه کمتر به این مساله پرداخته شده است .

جایگزینی دستگاههای پیشرفته به جای انواع قدیمی

بخش قابل ملاحظه ای از ضایعات برنج در عملیات پس از برداشت مربوط به نامناسب بودن نوع سیستم تبدیل و نحوه استقرار آنها در خط تبدیل میباشد. بطور کلی اصلاح سیستمهای موجود در کارخانه های شالیکوبی از طریق بهینه سازی و جایگزینی دستگاههای پیشرفته به جای انواع قدیمی و فرسوده یکی از روشهای موثر بر کاهش ضایعات برنج محسوب میشود.

 شالیکوبی دولتی آبادی با نام تجاری ایران رایس میل ، یک کارخانه تمام اتوماتیک با بروزترین تجهیزات در شهر علی آباد کتول استان گلستان واقع شده است. شما می توانید خرید برنج خود را به صورت خرد و عمده از این کارخانه با خیال راحت انجام دهید. در صورت تمایل امکان ارسال نمونه برنج برای شما وجود دارد. از بهترین برنج شمال می توان به برنج طارم دم سیاه ، برنج هاشمی و برنج فجر، برنج شیرودی ، برنج ندا نام برد. برای خرید برنج شمال به آدرس سایت http://iranricemill.com/ مراجعه کنید.

برچسب ها:



دیدگاه
دیدگاه شما :