برنج دودی چیست؟

16/اسفند/1399 منابع ومقالات بدون دیدگاه

برنج دودی چیست؟ فلسفه برنج دودی به این شرح است که در گذشته با کمبود امکانات انسان نمی توانستند مواد غذایی نظیر برنج و گوشت را برای مدت زمان طولانی نگهداری کنند. از این رو مجبور بودند از دودی کردن برنج استفاده کنند. در واقع دود حاصل از سوختن چوب 2000 نوع مواد شیمیایی دارد که باعث میکروب زدایی و نابودی فارچ های موجود در برنج می شود. به همین علت استفاده از برنج دودی در قدیم رواج داشته است. اما در حال حاضر دودی کردن برنج برای نگه داشتن آن معنی ندارد و به راحتی می توان از قرص برنج استفاده کرد و تنها علت خرید برنج دودی به دلیل تنوع ذائقه و طعم مطبوعی است که دارد. بعضی از افراد تصور می کنند برنج های دودی نوع خاصی از برنج هاست که با کاشت بذر آن تولید می شود اما برنج دودی همان برنج سفید است که طی فرآیند دودی کردن به برنج دودی تبدیل می شوند. تنها تفاوت برنج دودی با برنج های سفید و معمولی رنگ تیره تر آن و عطر دود دانه های خام است. مصرف برنج دودی به صورت خالص بین مردم معمول است اما گاهی افراد این برنج را با انواع برنج عطری ایرانی مخلوط می نمایند

طرز تهیه برنج دودی

طرز تهیه برنج دودی به این صورت است که شالی ها را قبل از بردن به کارخانه شالیکوبی در اتاقک دودی آویزان می کنند. دود لازم برای تهیه برنج دودی از سوختن چوب های درختان تولید می شود. پس از قراردادن برنج در اتاقک دود، شالی به کارخانه شالیکوبی می رود و شلتوک ها از دانه های برنج جدا می شود.

برنج دودی چیست؟

خواص برنج دودی

برنج های دودی با توجه به محل کشت خود فواید زیادی دارند که در ادامه به چند خواص برنج دودی اشاره می کنیم:

1. برنج دودی اشتهاآور است

برنج دودس با عطر و طعم فوق العاده ای که دارد باعث افزایش اشتها می شود.

2. برنج دودی باعث تقویت استخوان های می شود

برنج دودی علاوه برخواص برنج ایرانی، منبع خوبی از آهنريال فیبر و کلسیم است که باعث محکم شدن استخوان ها می شود.

3. برنج دودی فشار خون را کنترل می کند

سدیم موجود در برنج های دودی باعث کنترل فشار خون می شود.

4. برنج دودی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

برنج دودی سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث تقویت بدن مخصوصا در بانوان می شود.

5. برنج دودی قند خون را تنظیم می کند

برنج دودی حاوی فیبر های نامحلول است که به کنترل قند خون کمک می کند.

قیمت برنج دودی

همانطور که در بالا اشاره شد، برنج دودی از بذر آن کشت نمی شود بلکه برنج دودی حاصل دودی کردن برنج های عطری است. برنج های دودی مانند برنج های سفید با توجه به محل کشت، انواعی دارد که می توان به برنج دودی گیلان، برنج هاشمی دودی، برنج صدری دودی و .. اشاره کرد که همین موضوع باعث تفاوت قیمت برنج دودی شده است.

برنج دودی چیست؟

خرید برنج دودی

برای #خرید_برنج دودی می توانید از فروشندگان محلی خرید کنید. اگر به این فروشندگان دسترسی ندارید، خرید اینترنتی برنج دودی بهترین راه است. برنج دودی باید با چوب های خالص دود داه شود و نه پلاستیک و چوب های رنگ شده. بنابراین برای #خرید_برنج دودی باید از فروشندگان معتبر و برندهای شناخته شده اقدام کنید.

سوالات متداول درباره ی برنج دودی

آیا برنج دودی ضرر دارد؟

طبق تحقیقات مصرف برنج دودی که با مواد سوختنی خالص تهیه شده است، ضرری ندارد. البته باید به فرآیند تولید برنج دودی توجه کنید. حواستان باشد که تولید کننده برنج دودی از مواد ناخالص مانند چوب های فرآوری شده و یا پلاستیک های برای ایجاد دود استفاده نکرده باشد.

همچنین باید توجه کنید که هر چوبی برای تولید دود جهت تهیه برنج دودی مناسب نیست. چوب هایی مانند چوب درخت کاج در حین سوختن دودهایی تولید می کند که اظهار می شود ممکن است باعث ایجاد بیماری سرطان شده و برای سلامتی ضرر دارد. بنابراین برای خرید برنج دودی باید از فروشندگان معتبر تهیه کنید.

برنج دودی بخوریم یا نه؟

برنج دودی بر اثر دود دادن به برنج عطری حاصل می شود که باید به نوع سوختی که برای ایجاد دود استفاده می شود توجه کنیم. استفاده از کاغذ، چوب درخت کاج و چوب های رنگی به دلیل مواد سمی که تولید می کند برای دودی کردن برنج اصلا خوب نیستند. از طرفی با پیشرفت علم و تکنولوژی دیگر نیازی نیست که برای نگهداری برنج از دودی کردن برنج کمک بگیریم. لذا دلیل قاطعی وجود ندارد که حتما برنج دودی مصرف کنید. اما برای تنوع و چشیدن طعم برنج دودی ایده بدی نیست.

برنج دودی چیست؟

طرز پخت برنج دودی چگونه است؟

برنج دودی را مانند سایر برنج های ایرانی به دو روش کته و آبکشی می توان پخت کرد که با توجه به نوع برنج تفاوت هایی در مدت زمان خیساندن، جوشاندن و مدت زمان دم دادن برنج وجود دارد که باید با پخت برنج در دفعات زیاد، به اصطلاح قلق پخت برنج دودی را در دست بگیرید.

بهترین روش پخت برنج دودی چیست ؟

برنج دودی هم مانند همه برنج ها با پخت به روش کته یا آبکشی طعم خوبی دارد. اما می توان آبکش کردن برنج با آب ولرم را بهترین روش پخت برنج دودی دانست. زیرا در صورت وجود مواد مضرر، از طریق دور ریختن آب برنج، برنج خوبی برای مصرف باقی بماند.

چگونه بوی برنج دودی را از بین ببریم ؟

برنج دودی باب میل بسیاری از افراد است و به دلیل عطر و بویی که دارد در خرید برنج، برنج دودی اولویت دارد. اما اگر می خواهید بوی برنج دودی را از بین ببرید می توانید در حین شستن و آبکشی برنج مدت زمان بیشتری را صرف این کار کنید. هم چنین استفاده از هل، دارچین و زیره برای از بین بردن بوی برنج دودی هم ایده جالبی است.

برنج دودی را با چی بخوریم ؟

برنج دودی به تنهایی برنج خوبی برای مصرف خانگی است اما اگر عطر تند آن را دوست ندارید می توانید این برنج را با انواع برنج عطری مانند برنج طارم هاشمی ، هاشمی، صدری، طارم ، برنج دم سیاه و یا برنج های پرمحصول نظیر برنج فجر، برنج شیرودی، نداره و سایر انواع برنج مخلوط کنید.

برنج دودی چیست؟

برنج دودی را چگونه نگهداری کنیم؟

برنج دودی مانند انواع برنج ایرانی باید در محیطی خشک و خنک نگهداری شود. البته به دلیل اینکه رطوبت آن کاهش یافته و خشک است تا مدت ها می توان آن را نگه داشت.

کیفیت برنج دودی گیلان چگونه است؟

کیفیت برنج گیلان در میان انواع برنج ایرانی فوق العاده است و این موضوع را نمی توان انکار کرد. برنج دودی گیلان که از دودی کردن برنج گیلان تهیه می شود هم از این قضیه مستثنی نیست. بنابراین خرید برنج شمال و گیلان که در شالیزارهای این استان تولید می شود می تواند طعم متفاوتی از برنج را برای شما به ارمغان بیاورد. اگر برای #خرید_برنج گیلان به فروشنده های محلی دسترسی ندارید می توانید از سایت های معتبری که با تولیدکنندکان برنج در ارتباط هستند خرید کنید تا برنجی با کیفیت و با قیمت مناسب به دست شما برسد.

برچسب ها: انواع غذا با برنج دودی طرز تهیه برنج دودی در خانه نحوه پخت برنج دودی قیمت برنج دودی چگونه بوی برنج دودی را از بین ببریم Smoked rice



دیدگاه
دیدگاه شما :