سالم ترین برنج ایرانی

22/دی/1399 منابع ومقالات بدون دیدگاه

 سالم ترین برنج ایرانی : برنج ایرانی بهترین برنج برای هر خانم ایرانی است. هر برنج ایرانی که در هر کجای ایران کشت می شود، در نوع خود بهترین برنج ایرانی است. برای دفع آفات و محافظت از برنج در زمان کاشت و رشد ساقه های برنج از سم و کودهای مختلفی استفاده می شود و ناخواسته هر نوع برنجی مقدار مشخصی از این مواد شیمیایی را مصرف می کند.اما در میان اسامی برنج های ایرانی نام برنج هاشمی به عنوان سالم ترین برنج ایرانی می درخشد. برنج هاشمی به دلیل مقاومت بالایی که دارد، سم و مواد شیمیایی کمتری مصرف می کند. حتی برنج ایرانی بعد از برنج های صدری دم سیاه، طارم هاشمی و علی کاظمی، در زمره بهترین برنج عطری ایرانی است. اما نکته مهمی که در خرید برنج هاشمی وجود دارد، تشخیص برنج هاشمی است. برای تشخیص این برنج باید به دانه های خام و برنج پخته شده دقت کنید. در این مطلب کامل به این موضوعات می پردازیم.

اسامی برنج ایرانی

انواع برنج ایرانی از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند و جز اصلی سفره ایرانیان هستند. در کل برنج ایرانی به 4 گروه اصلی برنج صدری، برنج طارم، گرد و پرمحصول دسته بندی می شوند. هر کدام از این گروه ها شامل انواع برنج های دیگر هستند مانند صدری دم سیاه، طارم هاشمی، بینام، علی کاظمی، هاشمی، سفیدرود، برنج ندا، برنج شیرودی، برنج فجر، عنبربو، خزر و سایر انواع برنج ایرانی.

 سالم ترین برنج ایرانی

انواع برنج شمال

در میان برنج های ایرانی، برنج شمال محبوب ترین نوع برنج است. انواع برنج شمال با قرار گیری در بهترین آب و هوا و زمین کشاورزی از عطر و طعم فوق العاده ای برخوردار هستند. انتخاب اکثر خانواده های ایرانی، برنج شمال است. در شمال در استان های گیلان، گلستان و مازندران برنج کشت می شود. برنج های شمال با توجه به هر استان یا شهرستانی که در آن کشت می شوند، عطر و طعم مختص خود را دارند.

سالم ترین برنج ایرانی

سالم ترین برنج ایرانی برنجی است که کمترین مقدار سم را مصرف کند. در واقع از دغدغه های کشاورزان که به یک چالش در طول کاشت برنج تبدیل شده است، مقابله با آفات شالیزار است. اگر کشاورز برای مقابله با آفات کشاورزی از انواع سم استفاده نکند، بخش زیادی از محصولات از بین می رود و موجب ضرر کشاورز خواهد شد.

بنابراین استفاده از سم های شیمیایی راهکاری برای دفع این نوع آفات است. از طرفی برنج هاشمی از بذری عمل می آید که ساقه های ظریف و نازکی دارد. ظرافت ساقه های شالی راه ورود کرم ساقه خوار را سد می کند. در نتیجه می توان گفت این برنج بیشترین مقاومت را در برابر آفات  دارد. از این رو سالم ترین برنج ایرانی است.

برنج هاشمی، اولین بار در روستاهای استان گیلان کشف شد. درواقع این برنج خوش عطر و دانه بلند به دست کشاورزی باهوش به نام یوسف هاشمی کشف و معرفی شد. اما به طور رسمی در جایی به نام وی ثبت نشده است اما در میان کشاورزان و مردم به این نام شهرت یافته است.

بعد از مدتی برنج هاشمی در کل استان گیلان کشت شد و حتی به استان های مازندرن و گلستان هم راه یافت. برنج هاشمی از برنج هایی است که بیشترین زمین سطح کشت در شمال ایران را به خود اختصاص داده است.

این برنج به واسطه پخت مناسبی که دارد، از پرطرفدار ترین برنج هاست. هم چنین این برنج از محبوب  ترین برنج ها در نزد شالیکاران گیلانی است و در کنار برنج های صدری دم سیاه، طارم هاشمی و علی کاظمی،  بهترین برنج عطری ایرانی است.

 سالم ترین برنج ایرانی

بهترین برنج ایرانی

بهترین برنج از نگاه مردم هر منطقه ای از ایران نوع خاصی از برنج است. حتی در هر استان نیز، برنج هایی که در هر روستا کشت می شوند به دلیل جنس خاک و زمین کشاورزی و نوع نگهداری، بهترین برنج آن منطقه هستند.

اما در یک رتبه بندی کلی، برنج صدری دم سیاه، برنج هاشمی و برنج علی کاظمی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و می توان به آن ها لقب بهترین برنج ایرنی را نسبت داد.  هم چنین برنج صدری دم سیاه از دید بسیاری از کشاورزان از مرغوب ترین برنج ایرانی است. بعد از این برنج، برنج هاشمی مقام دوم مرغوب ترین برنج ایرانی را دارد.

تشخیص برنج هاشمی

تشخیص برنج هاشمی از روی دانه خام و یا بعد از پخت آن امکان پذیر است اما هر کسی نمی تواند به راحتی آن را تشخیص دهد؛ زیرا ظاهر همه انواع برنج ایرانی شباهت های زیادی با هم دارد. اما کشاورزان قدیمی و افراد کاربلد در بیشتر مواقع می توانند از روی ظاهر برنج، برنج هاشمی را تشخیص دهند.

از طرفی تقلب و کلک در بازار برنج بسیار افزایش یافته و به چالشی برای خریداران برنج تبدیل شده است. اما برای تشخیص برنج هاشمی چند راهکار ساده وجود دارد که به آن اشاره می کنیم.

برای تشخیص برنج هاشمی ابتدا به اندازه دانه های آن دقت کنید. دانه های این برنج معمولا کشیده و نسبت به انواع برنج ایرانی چاق تر هستند البته به جز برنج های عنبربو، امراللهی و برنج بینام.

رنگ برنج هاشمی سفید مایل به کرم است و در هنگام پخت از ری کشی خوبی برخوردار است و عطر مناسبی دارد. برای تشخیص برنج هاشمی پس از پخت هم به یاد داشته باشید که این برنج ظاهر خوب و کیفیت مناسب دارد و پس از پخت تا مدتی نرمی خود را حفظ می کند.

بعد از معظل تشخیص برنج هاشمی، سوالی که برای هر خریدار برنجی پیش می آید و در جوابش می ماند این است که برنج کهنه بهتر است یا تازه؟ و تشخیص برنج کهنه چگونه است؟ در ادامه به این مسئله می پردازیم.

 سالم ترین برنج ایرانی

تشخیص برنج کهنه

شالی هایی که از زمین های شالیزار کشت می شوند و در کارخانه های شالیکوبی به برنج تبدیل می شوند، مقدار زیادی آب دارند که در طول زمان با خشک شدن، آب درون برنج تبخیر می شود. برنج کهنه معمولا به برنجی گفته می شود که از زمان برداشت تا زمان فروش آن حداقل 4 تا 6 ماه بگذرد.

در کل کهنه شدن برنج پروسه پیچیده ای است که شامل تغییر خصوصیات شیمیایی و فیزیکی دانه برنج است. کهنه شدن برنج بعد از برداشت آغاز می شود و به عواملی مانند دما، زمان و شرایط نگهداری بستگی دارد. نشاسته، پروتئین و لیپیدها ترکیبات اصلی و مهم برنج هستند که بر کیفیت آن تاثیر می گذارند.

به همین علت باید مدت زمانی سپری شود تا برنج تازه بتواند به قد مطلوبی برسد. دانه برنج کهنه سفت و فشرده است و هنگام پخت حجم آن چند برابر می شود. هر یک پیمانه برنج کهنه محلی بعد از پخت به سه برابر افزایش می یابد اما این موضوع درباره برنج تازه صدق نمی کند.

از طرفی وزن برنج تازه به دلیل رطوبت درون آن بالاست و در طی زمان با تبخیر، آب درون آن کاهش می یابد و به برنج کهنه تبدیل می شود، از این رو ارزش برنج کهنه بالاتر است.

خرید برنج هاشمی

خرید برنج ایرانی وتشخیص برنج مرغوب کار ساده ای نیست. زیرا انواع برنج ایرانی بسیار شبیه به هم هستند. لذا در هنگام خرید به چند نکته مهم دقت کنید.

برای خرید برنج ابتدا توصیه می کنیم از فروشگاه معتبر خرید کنید تا به برنج اصل به شما بفروشند زیرا برنج های ایرانی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به هم دارند و تشخیص آن ها از هم بسیار دشوار است. علاوه بر این مسئله، افراد سودجو با ترکیب برنج های باکیفیت و بی کیفیت و فروی آن تحت عنوان برنج مرغوب سعی در فریفتن شما دارند.

اگر در هنگام خرید عمده برنج ، قیمت برنج از عرف بازار کمتر بود، به کیفیت برنج شک کنید. اما اگر برای خرید برنج از فروشگاه های اینترنتی اقدام کنید، قیمت هر کیلو برنج کمتر محاسبه خواهد شد، زیرا هزینه حمل و نقل به مراکز پخش، با شما نیست.

اگر از یک محل چند بار برنج می خرید، توجه کنید کیفیت برنج در هر بار خرید ثابت باشد. البته برنج شالیزارهای مختلف کیفیت مختلفی دارند اما اگر از یک نوع برنج و از شهر خاصی خرید می کنید، اختلاف کیفیت باید حداقل باشد.

برنج قوت قالب سفره های ما ایرانی هاست. بنابراین کیفیت و طعم آن برای همه ما اهمیت دارد. پس در خرید برنج دقت کنید و با خرید از فروشگاه های معتبر زحمت خود را کم کنید.

برچسب ها: خرید برنج هاشمی برنج طارم هاشمی برنج برنج هاشمی سالم ترین برنج ایرانی برنج طارم هاشمی درجه یک



دیدگاه
دیدگاه شما :