مقایسه برنج سفید با برنج قهوه ای کدام بهتر است؟

25/خرداد/1400 منابع ومقالات بدون دیدگاه

مقایسه برنج سفید با برنج قهوه ای کدام بهتر است؟ برنج  یکی از قدیمی ترین غلات غلات در جهان است و مردم حداقل 5000 سال آن را پرورش داده اند. برنج بیش از نیمی از منابع اصلی جمعیت جهان یک ماده غذایی اصلی است و 90٪ برنج جهان از آسیا تأمین می شود. هزاران نوع برنج وجود دارد ، اما بسته به نحوه تولید آنها ، آنها در دو گروه سفید یا قهوه ای (غلات کامل) قرار می گیرند.برنج سفید رایج ترین نوع است ، اگرچه برنج قهوه ای فواید بیشتری برای سلامتی دارد. سایه های مختلفی از جمله قرمز ، بنفش یا سیاه وجود دارد. تولیدکنندگان محصولات زیادی را از جمله آرد برنج ، شربت برنج ، روغن سبوس برنج و شیر برنج تولید می کنند.

برنج ایرانی مخصوصا برنج شمال در صدر بهترین برنج های دنیا قرار دارد ، خرید برنج شمال علاوه در ایران در فروشگاه های معتبر آمازون و علی بابا نیز عرضه می شود. خرید برنج فجر ، خرید برنج دم سیاه و خرید برنج طارم هاشمی در لیست پرفروش ترین برنج های ایرانی قرار دارد.

ارزش تغذیه ای  برنج قهوه ای و برنج سفید

برنج قهوه ای مزایای سلامتی بیشتری نسبت به برنج سفید دارد.

هر دو برنج سفید و قهوه ای عمدتا حاوی کربوهیدرات و مقداری پروتئین هستند ، در واقع هیچ چربی و قندی ندارند.

برنج پخته شده حاوی مقدار زیادی آب است و تقریبا 70٪ از وزن کل آن را تشکیل می دهد.

محتوای کالری ، کربوهیدرات ، پروتئین و چربی مشابه برنج سفید و قهوه ای است. یک وعده 100 گرم منبع گرم منبع برنج سفید ، دانه کوتاه و برنج پخته شده حاوی مواد مغذی زیر است:

مقدار مواد مغذی٪ ارزش روزانه (DV)
کالری 130
کربوهیدرات 28.7 گرم (گرم) 10٪
پروتئین 2.36 گرم 5٪
چربی 0.19 گرم 0٪

مقایسه برنج سفید با برنج قهوه ای کدام بهتر است؟

کربوهیدرات

برنج در درجه اول از کربوهیدرات تشکیل شده است ، که تقریباً 80٪ منبع معتبر وزن خشک کل آن را تشکیل می دهد.

بیشتر کربوهیدرات موجود در برنج نشاسته است. نشاسته متداول ترین شکل کربوهیدرات در غذاها است.

نشاسته از زنجیره های طولانی گلوکز به نام آمیلوز و آمیلوپکتین تشکیل شده است. انواع مختلف برنج مقادیر متفاوتی از این ترکیبات دارند که بر بافت برنج تأثیر می گذارد:

برنج باسماتی سرشار از آمیلوز است ، به این معنی که بعد از پخت به هم نمی چسبد.

برنج برنج گلوتین ، آمیلوز کم و آمیلوپکتین زیادی دارد و پس از پخت باعث چسبندگی آن می شود. این امر آن را برای ریسوتوس ، پودینگ برنج و غذا خوردن با چوب های چوبی ایده آل می کند.

این ترکیبات همچنین بر میزان هضم برنج توسط بدن تأثیر می گذارد.

بدن هورمون Sourceto Trusted S برنج پر آمیلوز را بیشتر می کند ، زیرا آمیلوز هضم نشاسته را کند می کند. در مقابل ، بدن برنج گلوتین را خیلی راحت هضم می کند.

در حالی که بسیاری از افراد برنج گلوتین را خوش طعم تر می دانند ، هضم سریع غذا می تواند منجر به جهش ناسالم در سطح قند خون ، به ویژه در افراد دیابتی شود.

فیبر

برنج قهوه ای حاوی مقدار بیشتری فیبر غذایی نسبت به برنج سفید است - 1.6 گرم در هر 100 گرم. در طی فرآوری برنج سفید ، دانه سبوس یا لایه دانه را که حاوی بیشتر فیبر است ، از دست می دهد.

این سبوس حاوی الیاف محلول عمدتا مانند همی سلولز و تقریباً فیبر محلول نیست.

برنج سفید و قهوه ای حاوی مقادیر مختلفی از یک فیبر محلول به نام نشاسته مقاوم است.

نشاسته مقاوم باعث افزایش بوتیرات در روده می شود. بوتیرات با کاهش التهاب ، بهبود عملکرد سد روده و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده ، سلامت روده را افزایش می دهد.

مقایسه برنج سفید با برنج قهوه ای کدام بهتر است؟

برنج سفید در مقابل برنج قهوه ای

برنج سفید تصفیه شده ، صیقل خورده و سبوس و جوانه آن سلب می شود. این کیفیت پخت و پز ، ماندگاری و مزه آن را افزایش می دهد ، اما ارزش غذایی آن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. همانطور که گفته شد ، تولید کنندگان معمولاً برنج سفید را غنی یا برخی ویتامین ها را پس از پردازش جایگزین می کنند.

برنج قهوه ای یک دانه کامل سالم است که هم شامل سبوس و هم جوانه است که از مغذی ترین قسمت های دانه هستند. آنها حاوی فیبر ، ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند.

به همین دلیل ، برنج قهوه ای ممکن است فیبر و مواد مغذی بیشتری نسبت به برنج سفید داشته باشد. هنگام خرید برنج قهوه ای حتما آن را با سایر برنج ها را با هم مقایسه کنید.

برنج قهوه ای برای افراد دیابتی بهتر است. برنج سفید می تواند قند خون را افزایش دهد ، در حالی که برنج قهوه ای شاخص گلیسمی کمتری دارد و می تواند به کنترل قند خون کمک کند.

فواید برنج قهوه ای برای سلامتی

گذشته از تأمین انرژی و مواد مغذی اساسی ، برنج سفید تصفیه شده هیچ فوایدی برای سلامتی ندارد. برنج سفید غنی شده حاوی ویتامین های گروه B است که برای سلامتی مهم هستند.

از طرف دیگر ، مصرف منظم برنج قهوه ای یا سبوس دار می تواند فواید سلامتی داشته باشد.

سلامت قلب

برنج قهوه ای یک دانه کامل است. غلات کامل دارای طیف گسترده ای از فواید سلامتی هستند.

طبق انجمن قلب آمریکا ، غلات سبوس دار سطح کلسترول خون را بهبود می بخشد و خطر بیماری های قلبی ، سکته ، دیابت نوع 2 و چاقی را کاهش می دهد.

برنج قهوه ای حاوی چندین ماده سالم برای قلب است ، مانند مواد معدنی ، آنتی اکسیدان ، لیگنان و فیبر غذایی.

خوردن برنج با فیبر بالا به عنوان جایگزین برنج سفید ممکن است به کاهش وزن ، همراه با کاهش کلسترول کمک کند.

مقایسه برنج سفید با برنج قهوه ای کدام بهتر است؟

ترکیبات گیاهی سالم

برنج قهوه ای حاوی چندین مورد دیگر است . ترکیبات گیاهی که تحقیقات آنها را با مزایای سلامتی مرتبط کرده است. برنج سفید منبع ضعیف آنتی اکسیدان و سایر ترکیبات گیاهی است. برنج رنگی ، از جمله انواع دانه قرمز مانند برنج بنفش ، به ویژه از نظر آنتی اکسیدان غنی است.

سبوس برنج قهوه ای ممکن است منبع خوبی از لیگنان و اسید فرولیک باشد:

لیگنان ها آنتی اکسیدانی هستند که تحقیقات معتبر با کاهش خطر بیماری های قلبی ، علائم یائسگی ، پوکی استخوان و سرطان پستان ارتباط دارد.

فرولیک اسید یک آنتی اکسیدان قوی است که در سبوس برنج یافت می شود. مطالعات مروری می گویند که این اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و می تواند به جلوگیری از سرطان و دیابت کمک کند.

ویتامین ها و مواد معدنی

ارزش غذایی برنج به تنوع و روش پخت بستگی دارد. سبوس و میکروب حاوی غلظت بالایی از ویتامین ها و مواد معدنی است. برنج سفید حاوی سبوس یا میکروب نیست و فاقد این مواد مغذی ضروری در رژیم غذایی است.

غنی سازی ممکن است برخی از ویتامین ها را به برنج سفید اضافه کند. هنگام خرید حتما برچسب ها را بخوانید ، زیرا ممکن است مارک های مختلف ویتامین های مختلفی به آن اضافه کنند.

جدول زیر مقادیر مختلف مواد مغذی را در 100 گرم برنج قهوه ای منبع معتبر ، منبع برنج سفید و منبع معتبر برنج سفید برای مقایسه مقایسه می کند:

برنج قهوه ای برنج سفید برنج سفید غنی شده

منگنز 42٪ DV 16٪ DV 16٪ DV
نیاسین 16٪ DV 3٪ DV 9٪ DV
تیامین 15٪ DV 2٪ DV 14٪ DV
سلنیوم 11٪ DV - 14٪ DV
منیزیم 9٪ DV 2٪ DV 2٪ DV

منگنز: بسیاری از غذاها ، به ویژه غلات کامل حاوی این ماده معدنی کمیاب هستند. این ماده برای متابولیسم ، رشد ، تکامل و سیستم آنتی اکسیدانی بدن ضروری است.

نیاسین: همچنین به عنوان ویتامین B-3 شناخته می شود ، نیاسین موجود در برنج بیشتر به شکل اسید نیکوتینیک است. خیساندن برنج در آب قبل از پخت ممکن است باعث افزایش جذب آن شود.

تیامین: تیامین همچنین به عنوان ویتامین B-1 شناخته می شود ، برای متابولیسم و ​​عملکرد قلب ، عضلات و سیستم عصبی ضروری است.

سلنیوم: ماده معدنی با عملکردهای حیاتی مختلف برای DNA ، آسیب اکسیداتیو و هورمون ها.

منیزیم: این ماده معدنی برای فشار خون ، سنتز پروتئین ، انرژی و سایر موارد ضروری است.

همچنین برنج حاوی مقداری اسید پانتوتنیک ، فسفر ، ریبوفلاوین و ویتامین B-6 ، مس و فولات است.

برنج یک ماده اصلی غذایی بی خطر است. با این وجود خوردن منظم برنج ممکن است خطراتی داشته باشد ، به خصوص اگر مقدار زیادی از غذای روزانه فرد را به خود اختصاص دهد.

مقایسه برنج سفید با برنج قهوه ای کدام بهتر است؟

خطرات مصرف برنج قهوه ای و برنج سفید

دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 یک بیماری شایع است که با سطح بالای قند خون مشخص می شود.

طبق یک بررسی در سال 2019 ، برنج سفید ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد. این به این دلیل است که نمره شاخص گلیسمی بالایی دارد ، به این معنی که می تواند باعث افزایش بزرگ قند خون بعد از غذا شود. غذاهای با شاخص گلیسمی بالا ممکن است خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهند.

همانطور که گفته شد ، بررسی نتیجه می گیرد که تفاوت بین برنج قهوه ای و سفید بی نتیجه است ، و مطالعات بیشتر در مورد الگوهای رژیم غذایی مشخص شده توسط برنج مورد نیاز است.

از طرف دیگر ، برنج قهوه ای - مانند سایر غلات کامل حاوی فیبر - ممکن است به کاهش خطر دیابت نوع 2 کمک کند.

این تفاوت بین برنج سفید و قهوه ای ممکن است به دلیل تغییر در انواع و مقدار فیبرها و نمرات شاخص قند خون آنها باشد. توجه به این نکته مهم است که مصرف بیش از حد کربوهیدرات از هر منبع می تواند سطح گلوکز خون را افزایش دهد ، بنابراین مهم است که اندازه سهم را بدون توجه به اینکه دانه کامل یا تصفیه شده برنج است کنترل کنید.

خوردن غلات کامل غنی از فیبر به جای غلات تصفیه شده ممکن است فواید قابل توجهی برای سلامتی داشته باشد ، از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت.

فلزات سنگین

فلزات سنگین با گذشت زمان می توانند در بدن جمع شده و منجر به اثرات سو بر سلامتی شوند. اینها شامل کادمیوم ، کروم ، سرب ، نیکل و آرسنیک است.

بسیاری از مطالعات مقادیر بیش از حد فلزات سنگین را از چندین کشور در برنج گزارش کرده اند. این نگرانی ویژه ای است که در آن برنج قسمت قابل توجهی از رژیم غذایی فرد را تشکیل می دهد.

سبوس حاوی غلظت بالایی از فلزات سنگین است ، به همین دلیل برنج قهوه ای بیشتر از برنج سفید دارای فلزات سنگین است.

در مقایسه با سایر محصولات غذایی رایج که در مناطق آلوده رشد می کنند ، برنج مقادیر بیشتری جیوه و آرسنیک را جمع می کند.

همه دانه های غلات به راحتی آرسنیک را اشغال می کنند ، اما به نظر می رسد که منبع معتمد بیشتری در برنج در مقایسه با گندم و جو جمع می کند.

در صورت امکان ، مردم باید از خوردن برنج که در نزدیکی مناطق صنعتی یا معدنی به شدت آلوده رشد می کند ، خودداری کنند. این امر در مورد سایر محصولات غذایی مانند سبزیجات نیز صدق می کند.

ضد مغذی ها

برنج قهوه ای همچنین حاوی یک آنتی اکسیدان به نام اسید فیتیک یا فیتات است. این ماده به عنوان ضد مغذی شناخته می شود زیرا از جذب مواد معدنی ضروری مانند آهن و روی در بدن جلوگیری می کند.

تولید کنندگان می توانند با خیساندن و جوانه زدن بذرها و تخمیر برنج قبل از پخت ، سطح اسید فیتیک منبع معتبر را کاهش دهند.

خلاصه

برنج یک ماده غذایی اصلی در سراسر جهان است.

برنج سفید رایج ترین است ، اما برنج قهوه ای ممکن است فواید بیشتری برای سلامتی داشته باشد.

به عنوان منبع خوبی از چندین ماده معدنی سالم و آنتی اکسیدان ، برنج قهوه ای ممکن است به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک کند.

از طرف دیگر ، برنج سفید - به ویژه برنج گلوتین - مواد مغذی کمتری را تأمین می کند و ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

حتماً پانل حقایق تغذیه ای را بخوانید و محتوای مواد مغذی را مقایسه کنید و در صورت موجود بودن نسخه های غنی شده برنج را خریداری کنید.

برای خرید برنج شمال درجه یک و ارگانیک به صفحه فروشگاه ما مراجعه کنید. محصولات ما در مناطق بکر و زمین های زراعی فاقد آلودگی در مازندارن و گلستان کشت می شود.

منبع : https://www.medicalnewstoday.com

برچسب ها: مقایسه برنج سفید با برنج قهوه ای کدام بهتر است؟



دیدگاه
دیدگاه شما :