مقایسه برنج طارم ندا با علی کاظمی

17/آذر/1398 منابع ومقالات بدون دیدگاه

مقایسه برنج طارم ندا با علی کاظمی : همانطور که همه ما می دانیم اصلی ترین جز سفره های ما و وعده غذایی همه ی ایرانیان برنج می باشد. پس چه بهتر که برنج با کیفیت تهیه و میل کنیم و چه برنجی با کیفیت تر و بهتر از برنج شمال ؟ از مشهورترین برنج های شمال میتوان برنج علی کاظمی و طارم ندا نام برد. در این مقاله تصمیم گرفته ایم به بیان مقایسه برنج طارم ندا با علی کاظمی بپردازیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. برای آنکه به مقایسه این دو برنج بپردازیم در ابتدا باید بصورت کامل این دونوع برنج را بشناسیم و معرفی کنیم.

برنج طارم ندا

طارم نام کلی ای برای تعدادی از برنج های خوب و خوش پخت است که کاشت آن ، با اینکه در همه مناطق شمال از روستاهای گیلان گرفته تا مازندران و گلستان ، وجود دارد. برنج طارم دارای حداقل ده عنوان گوناگون می باشد.برنج طارم ، خانواده ای شلوغ و رنگ و وارنگ است!

برنج طارم هاشمی مازندران و در کنار آن طارم عطری محلی مازندران، از برنج های پرعطر و خوش نشین است که پخت و عطر آن ، گوارای وجود بسیاری از هم وطنان عزیز ایرانی می باشد.کشاورزان شهرهای فریدون کنار، دابودشت، محمودآباد و روستاهای اطراف، در این سال ها به کشت دوم برنج طارم و دیگر برنج ها روی آورده اند و با وجود تمام اختلاف نظرهایی که در میان مسوولین و کارشناسان در زمینه کاشت دوم برنج وجود دارد، به کشاورزی خویش مشغول می باشند.

مقایسه برنج طارم ندا با علی کاظمی

برنج علی کاظمی

برنج علی کاظمی ابتدا در سال ۱۳۶۰ توسط یکی از کشاورزان گیلانی به نام علی کاظمی ساکن روستای شکارگوراب بالا از توابع شهرستان فومن، شناسایی شد. او در حین برداشت متوجه یک خوشه از برنج شد که برای او جدید بود و تاکنون مشاهده نکرده بود. او این خوشه ها را نگه داشت و در طی هفت سال به ازدیاد آن پرداخت. او متوجه شد که این برنج نسبت به رقم پایه آن که برنج بینام بود، طعم و عطر بهتری دارد و همچنین میزان زودرسی آن نیز بهینه تر می باشد.

بعد از آن بود که کشاورزان همسایه و شهرهای دیگر به این برنج علاقه مند شدند و شروع به کاشت این نوع برنج در مزارع خود کردند. برنج علی کاظمی در واقع حاصا جهش ژنتیکی برنج بینام در مزرعه اقای علی کاظمی بود که او توانست آن را به درستی تشخیص دهد و شناسایی کند.

برنج علی کاظمی هم اکنون در بیش از ۵۰ هزار هکتار از زمین های استان گیلان کاشته می شود که در حدود ۲۰ درصد کل زمین های زراعی این استان به شمار می رود. او که تا قبل ۱۳۹۵ شناخته شده نبود، در این سال توسط جهاد کشورزی استان از او تجلیل شد و نام معنوی این برنج به او واگذار گردید.

مقایسه برنج طارم ندا با علی کاظمی

 مقایسه برنج طارم ندا با علی کاظمی

برنج ندا برنجی پرمحصول و نسبتا مرغوب در میان انواع گوناگون برنج شمال است که اغلب در استان مازندران کشت می شود. نام دیگر این برنج مرغوب، برنج شمشیری است ، که محصول مطالعات پژوهشگران علم ژنتیک و ترکیب ۳ رقم برنج آمل ۳، حسن سرایی و سنگی طارم است که سبب شده تا حدودی ویژگی ها و برتری های این ۳ رقم برنج را همزمان داشته باشد. برنج ندا از لحاظ ویژگی های ظاهری شباهت زیادی به برنج طارم دارد، به گونه ای که برخی از کشاورزان شمال کشور آن را برنج طارم ندا می نامند.

طول دانه های ندا پیش از پخت کوتاه به نظر می رسند اما پس از پخت برنج ، طول آن ها به شکل قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کنند. از دیگر ویژگی هایی که در خرید برنج ندا می توان نام برد، خاصیت ماندگاری خوب بعد از پخت و رنگ شفاف و شیشه ای بودن دانه های آن است.

برنج علی کاظمی دارای قد کوتاهتری نسبت به برنج هاشمی و برنج دم سیاه می باشد، اما پخت نسبتا خوب آن این ضعف را تا حدی جبران می کند. از نظر عطر و طعم نیز چون از ریشه برنج های پر محصول می باشد، قابل رقابت با ارقام کیفی مانند برنج طارم نیست. رنگ دانه این برنج سفید مایل به کرم می باشد و طول دانه خام برنج علی کاظمی ۷٫۲ میلی متر، طول دانه پخته آن ۱۱٫۶ میلی متر و عرض دانه خام آن ۲٫۱ میلی متر است.

باید بگوییم برنج طارم ندا از برنج علی کاظمی نیز گران تر می باشد و از لحاظ پخت قابل قبول تر است.

مقایسه برنج طارم ندا با علی کاظمی

برچسب ها: قیمت برنج علی کاظمی خرید برنج علی کاظمی برنج علی کاظمی شکل برنج طارم هاشمی ویزگی های برنج طارم هاشمی قیمت برنج طارم هاشمی خرید برنج طارم هاشمی برنج طارم برنج طارم هاشمی مازندران برنج طارم هاشمی قیمت برنج طارم ندا خرید برنج طارم ندا برنج طارم ندا مقایسه برنج طارم ندا با علی کاظمی برنج شمال برنج ایرانی Iranian rice



دیدگاه
دیدگاه شما :