آفات و بیماری برنج

16/آبان/1396 منابع ومقالات بدون دیدگاه

آفات و بیماری برنج  : محصول برنج نیز مانند محصولات دیگر دچار بیماری ها و آفت ها می شود . قبل از اینکه بخواهیم به معرفی آفات برنج و نحوه از بین بردن آنها بپردازیم بهتر است این نکته را بدانید که  شالیکوبی دولتی آبادی با نام تجاری ایران رایس میل ، یک کارخانه تمام اتوماتیک با بروزترین تجهیزات در شهر علی آباد کتول استان گلستان واقع شده است. شما می توانید خرید برنج خود را به صورت خرد و عمده از این کارخانه با خیال راحت انجام دهید. در صورت تمایل امکان ارسال نمونه برنج برای شما وجود دارد. از بهترین برنج شمال می توان به برنج طارم دم سیاه ، برنج هاشمی و برنج فجر، برنج شیرودی ، برنج ندا نام برد. برای خرید برنج شمال به آدرس سایت http://iranricemill.com/ مراجعه کنید.

آفات و بیماری برنج

بیماری بلاست برنج یکی از بیماری­های مهم قارچی در مناطق برنج ­خیز می­ باشد. لکه­ های بوجود آمده ناشی از بیماری روی برگ بیضوی یا دوکی شکل هستند که مرکز لکه­ ها خاکستری بوده و حاشیه قهوه­ای می ­باشد.

در ارقام حساس لکه ­ها در شرایط مرطوب بزرگ شده گاهی ممکن است چند لکه بهم وصل شده و موجب سوختگی و پژمردگی برگ شوند. لکه ­هایی که بر روی ساقه، برگ و یا دم خوشه و دانه تشکیل می ­شوند اغلب گرد بوده سبب پوسیدگی گره و گردن و دم خوشه می ­شوند و در صورت پیشرفت بیماری خوشه و سنبله به رنگ سفید مایل به خاکستری در می­ آید.

مبارزه زراعی

کاشت ارقام متحمل، بذرگیری از نقاط سالم مزرعه، کاشت زودهنگام و اجتناب از مصرف بیش از حد کود ازته.

مبارزه شیمیایی: مبارزه شیمیایی در مرحله رویشی، از اوایل پنجه ­زنی تا حداکثر پنجه ­زنی و در مرحله زایشی با ظهور 30-25 درصد خوشه ­ها تا قبل از سفت شدن دانه

بیم

نیم کیلوگرم

ویستا

500-400 گرم

وین

400سی سی

ناتیوو

160 گرم

هینوزان

1لیتر

ژیبرلا (پوسیدگی طوقه)

در این بیماری بوته­ ها رنگ طبیعی خود را از دست داده و طوقه سیاه رنگ می­ شود و در بندهای پایین ساقه، ریشه­ های نابجا ایجاد می ­شود.

مبارزه: بهترین راه کنترل این بیماری مدیریت آب مزرعه می­ باشد.

شیت بلایت(سوختگی غلاف برگ)

در این بیماری برنج لکه­ ها معمولاً ابتدا روی غلاف برگ­ها در نزدیکی سطح آب مشاهده می ­شود.. لکه­ ها بیضوی با حاشیه قهوه­ای که در اثر اتصال چندین لکه به یکدیگر سبب خشک شدن تمامی برگ می­ شود.

مبارزه زراعی: کاشت ارقام مقاوم، جمع­ آوری و از بین بردن بقایا، اجتناب از مصرف بیش از حد کود ازته، کاشت برنج در زمان مناسب، رعایت فاصله

مبارزه شیمیایی: تیلت 1 لیتر در هکتار و رورال اس 1 کیلوگرم

لکه قهوه­ای                                                                                                                  

در این بیماری نقاط قهوه­ای گرد یا بیضی شکل روی برگ، غلاف برگ و دانه تشکیل می ­شود.

مبارزه: استفاده از ارقام مقاوم، مصرف کلروپتاسیم در زمین­ های ضعیف، ضدعفونی بذور با یکی از قارچ­کش ­ها

آفت کرم ساقه­ خوار برنج

آفت ساقه ­خوار برنج همه ساله باعث خسارت به شالیزار­ها می­شود که با روش­های مختلف ذیل میتوان با آن مبارزه کرد:

مبارزه زراعی، مبارزه مکانیکی، مبارزه بیولوژیکی، نصب تله­ های نوری و فرمونی، مبارزه شیمیایی

1-در مبارزه زراعی در صورتی که پس از برداشت محصول زمین به خوبی شخم بخورد و محصول دومی مثل شبدر در کاهش این آفت تأثیر خوبی دارد. از بین علف­ های هرز اطراف مزرعه در هنگام آماده­ سازی مزرعه در اواخر اسفند یا اوایل فروردین هم سبب کاهش جمعیت آفت می­ شود.

2- در مبارزه بیولوژیک از زنبور تریکوگراما به منظور حفظ محیط زیست و تولید محصول سالم استفاده می­شود که جمعیت آفت در مرحله تخم را کنترل می­ کند (به صورت تریکوکارت در اختیار کشاورز قرار می­ گیرد)

3- درمبارزه شیمیایی در صورت محرز شدن میزان آلودگی که منجر به خسارت می­ گردد و در محدوده زمانی که از سوی کارشناسان با توجه به بیولوژی آفت در شهرستان تعیین و اعلام می­ گردد می­توان اقدام به مبارزه با سموم ذیل نمود.

گرانول 10 درصد دیازینون

15 کیلوگرم در هکتار

گرانول پادان 4 درصد

30کیلوگرم در هکتار

ریجنت 2/0 درصد

20کیلوگرم در هکتار

 

برچسب ها: بیماری های برنج افات برنج آفت برنج بیماری برنج آفات و بیماری برنج



دیدگاه
دیدگاه شما :