برنج طارم دم سیاه بهتره یا برنج طارم هاشمی

4/بهمن/1399 منابع ومقالات بدون دیدگاه

برنج طارم دم سیاه بهتره یا برنج طارم هاشمی : رقابت بین دو برنج هاشمی و  طارم دم سیاه بسیار زیاد است . هر کدام از این برنج ها ویژگی های مخصوص به خود دارد که دلیل انتخاب و خرید مشتریان هستند . در این مطلب قصد داریم این دو برنج را با هم مقایسه کنیم ، اگر شما نیز قصد خرید یکی از این برنج ها را دارید و در انتخاب مردد هستید با ما همراه باشید در ادامه این مطلب :

برنج طارم

یکی از پر مصرف ترین و محبوب ترین برنج های ایرانی برنج‌ طارم می باشد . برنج طارم خوش عطر ، خوش طعم و خوش پخت می باشد . این برنج بر عکس برنج هایی مانند : شیرودی ،برنج ندا و ... به شرایط ویژه ای برای کشت احتیاج دارند و با وجود مرغوب و  پرطرفدار بودن برنجی کم محصول می باشد و نسبت به سایر برنج ها در مساحت یکسان محصول کمتری می دهد که این می تواند در قیمت آن تاثیرگذار باشد .  می توان گفت بیشترین خرید برنج از این نوع است.

برنج طارم دم سیاه بهتره یا برنج طارم هاشمی

برنج طارم چیست ؟ چرا به این نام خوانده می شود ؟

طارم نام شهرستانی در استان زنجان می باشد و این نوع برنج برای اولین بار در این شهر کشت شد . البته در حال حاضر منطقه ی فریدون کنار استان مازندران بهترین و با کیفیت ترین برنج طارم را تولید می کند .

ویژگی های برنج طارم :

برنج طارم با توجه به منطقه ی کاشت و خصوصیات شکل ظاهری اش به بیشتر از ده نوع تقسیم می شود . ویژگی های تقریباً مشترک بین همه این برنج ها عبارتند از : داشتن دانه هایی با طول بلند ، داشتن رنگی سفید و متمایل به کرم ، میزان قد کشیدن آنها پس از پخت بسیار زیاد است و در هنگام کشت آن ها از مواد و کود شیمیایی کمتری نسبت به سایر برنج ها استفاده می شود .

انواع برنج طارم

طارم هاشمی ، طارم عطری ، طارم صدری ، طارم دم سیاه ، طارم سنگی ، طارم محلی ، طارم دیلمانی ، طارم اهلمی ، طارم رشتی ، طارم امیری ، موسی طارم ، طارم کشت دوم و دونج و طارم روشن .

برنج طارم هاشمی

این برنج از برنج های محبوب بین انواع طارم ها می باشد . حدود ۷ میلی متر طول دارد که پس از پخت حدود ۱۳ میلی متر می شود و در منطقه ی فریدون کنار و در حالت کلی استان مازندران به میزان زیادتری نسبت به سایر برنج ها کشت می شود . طارم هاشمی حاصل مخلوطی از بذر برنج هاشمی و بذر برنج طارم می باشد که در کنار یکدیگر کشت می شوند . یکی از علت‌ هایی که این دو برنج را در کنار هم می کارند این است که ساقه های برنج طارم نازک است و اگر به تنهایی کشت شود ممکن است در برابر باد سر خم کند و  بشکند حال آن که وقتی در کنار برنج هاشمی باشد در هنگام وزش باد های شدید نمی شکند . رنگ این نوع برنج سفید متمایل به کرم و کدر می باشد و نسبت به طارم عطری درشت تر اما کم عطرتر می باشد .

برنج طارم دم سیاه بهتره یا برنج طارم هاشمی

برنج طارم دم سیاه

برنج به دلیل داشتن شکل و رنگ خاص خاص شلتوکش که بلند و سیاه می باشد به این نام خوانده می شود . این برنج با برنج دم سیاه آستانه اشرفیه که قلمی تر و کشیده تر است متفاوت می باشد . طول دانه ی این برنج حدود ۷ و نیم میلی متر است و پس از پخت حدود ۱۲ و نیم میلی متر می شود . عطر و طعم خوش این برنج معروف می باشد و جزو مرغوب ترین و با کیفیت ترین برنج های استان گیلان است . ویژگی منحصر به فرد برنج طارم دم سیاه این است که پس از گرم شدن مجدد طعم خوبش را حفظ می نماید .

تشخیص برنج طارم دم سیاه

به دلیل چربی زیادی که این برنج دارد در هنگام مالش دانه بین دو انگشت به خوبی می توان چربی آن را احساس نمود .

تشخیص برنج هاشمی

این برنج نسبت به سایر برنج ها عرض و حجم بیشتری دارد و چاق تر به نظر می‌رسد و دانه های بلند تری نسبت به برنج علی کاظمی دارد . طول دانه های آن قبل از پخت ۷ و نیم میلی متر می باشد و بعد از پخت به ۱۳ میلی متر نیز می رسد که این سایز ها بیشتر از سایز سایر برنج ها می باشد . رنگ برنج هاشمی متمایل به کرم می باشد کیفیت برنج هاشمی پس از پخت ماندگاری خوبی دارد و پس از ساعت ها و حتی ۲۴ ساعت آن تغییر نمی کند و نرمی و تازگی اولیه اش را حفظ می‌کند .

برنج گیلان بهتره یا مازندران ؟

برنج طارم دم سیاه بهتره یا برنج طارم هاشمی

بهترین برنج شمال مال کدام شهر است ؟

هر دو استان شمالی به دلیل داشتن آب و هوای مناسب و هم چنین خاک حاصلخیز شرایط کشت برنج را دارند و برنج های با کیفیتی را برای مصرف داخل و خارج کشور تولید می کنند . اما نکته ای که در همین ابتدای پاسخ به این سوال باید ذکر نمود این است که تشخیص برنج بهتر کار سختی می باشد زیرا امری است که به ویژگی های کیفی ، سلیقه و مزاج افراد بستگی دارد و نمی توان با قاطعیت پاسخ داد که برنج کدام شهر یا استان بهتر است .

استان مازندران رتبه ی اول کشور را در تولید برنج دارد و علاوه بر کشت اول ( ماه های فروردین تا تیر ) کشت دوم نیز در این استان انجام می‌گیرد . در این استان کشت برنج های طارم ، هاشمی ، فجر ، شیرودی ، امراللهی ، ندا و ... رواج دارد که برنج های طارم و هاشمی مرغوب ترین آن ها می باشند و در شهر محمود آباد ، جویبار ، فریدون کنار و بابلسر که دارای آب و هوای گرم و مرطوبی می‌ باشند کشت می‌شوند . همچنین در شهرهای آمل ، بابل ، ساری ، نکا و بهشهر که آب و هوای سردی دارند بیشتر برنج‌های پر محصولی از قبیل فجر و شیرودی کشت می گردد . می توان برنج های کشت دوم مازندران که بیشتر از گونه های طارم ، هاشمی و امراللهی هستند و طبع گرم دارند را بهترین برنج های استان مازندران از نظر مصرف کنندگان دانست .

استان گیلان رتبه دوم را در بین تولیدکنندگان برنج داخلی بعد از استان همجوار خودش مازندران به خود اختصاص داده است . بیشترین گونه کشت شده در گیلان هاشمی می‌ باشد که تقریباً در تمام شهر های آن کشت می‌ شود همچنین گونه  های طارم ، علی کاظمی و فجر نیز در این استان کشت می گردد . برنج های استان گیلان برخلاف مازندران در همه ی شهرهای آن به صورت یک دست کشت می‌شود و به دلیل نفوذ سرمای زودرس به این استان کشاورزان فقط یک نوبت کشت در آن انجام می دهند . به نظر مصرف کنندگان برنج هاشمی بهترین محصول استان گیلان است .

به طور خلاصه می‌توان بیان کرد اگر فردی به دنبال برنج های کشت اول ، معطر و دارای طعم دل نشین و قیمت مناسب است باید به سراغ برنج های استان گیلان برود و در مقابل اگر فردی به دنبال بهترین برنج موجود در کشور است و کیفیت بالا برایش ملاک اصلی می باشد و قیمت بالا چندان اهمیتی برایش ندارد باید به سراغ برنج های کشت دوم مازندران رود که به دلیل کم محصول بودن گران‌تر از کشت اول می باشند .

 

برچسب ها: برنج طارم روشن برنج دونج برنج طارم کشت دوم برنح موسی طارم برنج طارم امیری برنج طارم رشتی برنج طارم اهلمی برنج طارم دیلمانی برنج طارم محلی برنج طارم سنگی برنج طارم صدری برنج طارم دم سیاه برنج طارم عطری برنج طارم هاشمی برنج طارم هاشمی برنج طارم دم سیاه بهتره یا برنج طارم هاشمی



دیدگاه
دیدگاه شما :