تفاوت برنج نو و کهنه در چیست؟

22/آذر/1399 منابع ومقالات بدون دیدگاه

تفاوت برنج نو و کهنه در چیست؟ به هنگام خرید برنج شاید این جمله را شنیده باشید که برنج کهنه از برنج نو بهتر است . اگر می خواهید برنجی را خریداری کنید که به هنگام پخت شفته نشود و شل نشود برنج کهنه بخرید. این برنج نو می باشد و باید بگذارید بماند یا در اصطلاح کیسه بخورد. این ها همان جملاتی می باشد که به هنگام خرید سالیانه برنج در برنج فروشی های حضوری و آنلاین با آن برخورد خواهید کرد. اما در واقه برنج نو و کهنه چیست و چه تفاوتی باهم دارند؟ مگر غیر از این نیست که هر محصولی تازه و نو آن خوب است اما در خرید برنج چرا می گویند برنج کهنه بخرید و قیمت برنج کهنه بیشتر از برنج امساله می باشد؟ آیا برنج هم مانند دوست کهنه اش خوب است یا نه؟ اگر می خواهید تکنیک هایی برای تشخیص برنج نو و کهنه را بدانید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید زیرا د راین مقاله قصد داریم تفاوت برنج نو و کهنه در چیست؟ را بررسی کنیم.

منظور از برنج نو و کهنه چیست؟

به برنجی که از مدت زمان برداشت و نگه داریش تا مرحله‌ی فروشش حداقل 4 تا 6 ماه گذشته باشد، برنج کهنه گفته می‌شود. برنج کهنه نهایتا تا یکسال در انبار نگه داری می شود که به آن برنج پارساله هم میگویند. برنج نو برخلاف این نوع مدت زمان برداشت تا فروشش کوتاه می باشد که بخاطر همین موضوع برنج نو یا تازه یا امساله نام گرفته است.

تفاوت برنج نو و کهنه در چیست؟

برنج نو بهتر است یا کهنه ؟

همانطور که برایتان گفتبم همیشه می‌گویند برنج کهنه بهتر از برنج نو است برای همین برنج‌های قدیمی گران‌تر از برنج‌های محصول امسال هستند. علت این مساله نیز این است که برنج هم،مانند هردانه دیگری در ابتدا مقداری آب دارد که پس از برداشت و خشک کردن آن، آب درونش تبخیر می‌شود. وقتی دانه برنج خشک، سفت و فشرده باشد هنگام پختن به خود آب جذب می‌کند و حجمش اضافه می‌شود و به اصطلاح ری می‌کند.

برنج نو رطوبت بیشتری دارد و طبخ آن کمی مشکل­ تر است و می­ تواند آشپزهای تازه­ کار را به دردسر بیندازد. بهتر است از برنج کهنه استفاده کنید. البته منظور از کهنگی آن نیست که چند سال از برداشت برنج گذشته باشد زیرا برنجی هم که خیلی کهنه باشد قطعا کیفیت و طعم خوبی نخواهد داشت.

تفاوت برنج نو و کهنه در چیست؟

برنج نو چون تازه برداشت شده از رطوبت نسبتا بالایی برخوردار می باشد، به اصطلاح خیس می باشد و دارای آب است  و درصد آمیلوز در این نوع برنج خیلی بالاتر از برنج کهنه‌ است . میزان آمیلوز دقیقا همان چیزی می باشد که باعث میشه برنج شفته شود و دانه های آن بهم بچسبد هرچی درصد آمیلوز بیشتر باشد احتمال شفته شدن برنج شما به هنگام پخت برنج نیز بیشتر می شود. چرا که درصد آمیلوز با افزایش حجم، پف کردن، جداشدن دانه های برنج از هم، بهم چسبندگی برنج رابطه ی مستقیم دارد. هر چه برنج کهنه تر باشد درصد آمیلوز آن خیلی پایین تر است و از کیفیت پخت خیلی بالاتری نیز برخوردار می باشد. این درصد آمیلوز که به صورت محلول در آب وجوددارد، فقط از طریق انبار داری درست کاهش پیدا می‌کند و باعث افزایش سختی و کاهش چسبندگی برنج میشود. به خاطر داشته باشید که عوامل محیطی هم خیلی در کمک کردن به این قضیه موثر می باشد.مثلا برنجی که با رطوبت اولیه 12% ذخیره می‌شود بافت سخت تر و فشرده تری نسبت به برنجی دارد که با رطوبت 15% الی 18% نگه داری شده است.

یکی دیگر از تفاوت برنج نو و کهنه این است که عطر و بوی برنج نو بقدری زیاد می باشد که برای بو کردن نیاز به روش هایی  که برایتان قبل گفته ایم نیست، درحالی‌که برنج کهنه بخاطر ماندگی از عطر و بوی خیلی کمتری برخوردار می باشد منظور از برنج کهنه همان برنجی می باشد که 4 الی 6 ماه از برداشت آن گذاشته باشد. حواستان باشد برنج خیلی کهنه را خریداری نکنید که بوی ماندگی و کپک بدهد.

از تفاوت های بارز برنج نو و کهنه رنگ آنها می باشد. رنگ برنج نو خیلی شفاف و روشن است در حالی که برنج کهنه تیره تر و کدر تر می باشد.

تفاوت بعدی در این مورد می باشد که وقتی دو تا دانه برنج و کف دستت نگه می‌داردی می‌بینید که برنج کهنه یه گردی از خودش روی دست شما بر جای میگذارد درحالیکه برنج نو، چون هنوز حالت تازگی خود را دارد، هیچ ردی از خودش بجا نمیگذارد.

از دیگر تفاوت هایی که برنج نو با کهنه دارد میزان خشکی آن میباشد که براحتی می توانید آن را تست کنید. برای تشخیص برنج کهنه از نو باید با دندان  خود برنج را تست کنید اگه شکست یعنی برنج تازه‌ می باشد چون آبدار است و در نتیجه ام شکننده تر می باشد اگه نشکست برنج کهنه می باشد و حسابی سفت و سخت است.

و در آخر باید بگوییم یکی دیگر از تفاوت های مشهود این دو نوع برنج قیمت آنها می باشد. به خاطر داشته باشید برنج کهنه یا پارساله به دلیل کیفیت بالاتری که دارد دارای قیمت گران تری می باشد و برنج نو و امساله ارزان تر می باشد. شما می توانید هر ساله برنج نو خریداری کنید و با گذشت چند ماه و نگه داری درست از برنج از آن استفاده کنید. در این حالت هم برنج را با قیمت مناسب تری خریداری کرده اید و هم برنج با کیفیتی برای پخت در اختیارتان  می باشد.در ادامه شما را با روش نگه داری صحیح برنج نو آشنا می کنیم.

تفاوت برنج نو و کهنه در چیست؟

چه عواملی در کهنه شدن برنج موثر می باشند؟

از جمله عوامل محیطی که می‌تواند بر خصوصیات برنج در طول انبارمانی تاثیرگذار باشد دما، رطوبت ومدت زمان انبارمانی است.

رطوبت
گزارش شده است برنجی که با رطوبت اولیه 12 درصد ذخیره می‌شود نسبت به برنجی که با رطوبت اولیه 18-15 ‌درصد ذخیره می‌شود بافت سخت‌ تری دارد. افزایش رطوبت، رسیدن برنج به ماکزیمم سختی را به تاخیر می‌اندازد.

دما

در آزمایشی تفاوت بین دو نمونه ذخیره شده برنج در دمای 4 و37 درجه بررسی شد و نتایج نشان می‌دهد که ذخیره‌سازی در دماهای بالاتر باعث افزایش جذب آب، کاهش pH و کاهش تیرگی آب پخت می‌شود. میزان ماده جامد باقی مانده در آب پخت هم در دمای بالاتر به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

ذخیره‌سازی برنج در دماهای بالاتر باعث افزایش جذب آب، کاهش pH و کاهش تیرگی آب پخت آن می‌شود.

مدت زمان انبارمانی

مدت زمان متوسط ذخیره‌سازی برنج چهار تا شش ماه است. افزایش جذب آب برنج در مدت سال اول ذخیره‌سازی بیشتر می‌شود ولی اگر این مدت بیشتر از یک سال باشد جذب آب به تدریج شروع به کاهش می‌کند.

تفاوت برنج نو و کهنه در چیست؟

تشخیص برنج نو از کهنه

با توجه به مطالبی که برایتان بیان کردیم مقایسه­ ی بین برنج کهنه و تازه دیگر چندان کار سختی برای شما نباید باشد و انتخاب نوع برنج بستگی به انتظاراتی دارد که شما از برنج دارید. اگر به بوی برنج بیشتر اهمیت می ­دهید و دوست دارید که یک برنج عطری درست کنید پس برنج نو برای شما بهتر است. زیرا همانطور که گفته شد برنج تازه نسبت به برنج کهنه عطر و بوی بیشتری دارد. اگر می­ خواهید برنج شما خوش پخت­تر باشد و ری بیشتری داشته باشد از برنج کهنه استفاده کنید. امیدواریم مطالب این پست برای شما مفید واقع شود و برای خرید برنج خود از آن نهایت استفاده را ببرید.

برچسب ها: قیمت برنج کهنه قیمت برنج نو قیمت برنج خرید برنج کهنه خرید برنج نو تفاوت برنج نو و کهنه در چیست؟ برنج



دیدگاه
دیدگاه شما :