برنج صدری و موارد مصرف آن

15/آذر/1398 منابع ومقالات بدون دیدگاه

برنج صدری و موارد مصرف آن : همانطور که می دانید برنج صدری از ارقام خوب وکیفی برنج بومی ایران بوده که در شمال کشور بخصوص استان گیلان کاشت می شود. این برنج خاصیت عطری دارد و از طعم خوبی نیز برخودار می باشد. برنج صدری که در سال 1387 معرفی شده و در رده برنج های با کیفیت بالا و رده برنج با ماندگاری بعد از پخت عالی قرار می گیرد. برنج دارای عطر و طعم عالی و پخت مناسب می باشد و بعد از پخت تا چند ساعت نرم و خوش طعم باقی می ماند. در این مقاله می خواهیم درباره برنج صدری و موارد مصرف آن بیشتر یا شما صحبت کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید:

برنج صدری چیست و انواع آن کدامند؟

برنج صدری دم سیاه بعد از پخت قد و عطر و طعم بسیار عالی دارد که به همین دلیل به برنج مجلسی معروف است برنج صدری دم سیاه مخصوص مشتریان سخت پسند است . برنج صدری بسیار سبک و خوش حضم است و بعد از میل کردن به هیچ عنوان احساس سنگینی نخواهید داشت. این برنج بعد از پخت تا چند ساعت نرم می مانند که از ویژگی های بارز این برنج است.

برنج صدری به 3دسته : دم سیاه، دم زرد و دم قرمز تقسیم میشود که در حال حاضر نوع دم زرد و دم قرمز آن به دلیل بهره برداری پایین نسبت به نوع دم سیاه کم تر کشت میشود.

برنج صدری چه ویژگی دارد؟

برنج صدری دارای طول زیاد و عرض کم، ظاهری کشیده، وهمچنین رنگی استخوانی می باشد. و همینطور از نظر عطر، طعم و خاصیت پخت بسیارعالی می باشند.

برنج صدری و موارد مصرف آن

برنج صدری را چگونه نگه داری کنیم؟

  • برنج را در جای خشک نگهداری کنید وبهتر است از سطح زمین فاصله دهید.
  • در مکان هایی از منزل یا انبار که رطوبت بالا دارد احتمال شپشک برنج بالا است. جهت اطمینان خاطر میتوانید چند حبه سیر درون ظرف یا گونی برنج یا در انبارها لا به لای برنج قرار دهید تا از نزدیکی هر گونه حشره عایق شود.
  • اگر زمانی برنج شما شپشک زد نگران نباشید. برنج را درون هوای آزاد پهن کنید و مقداری نمک روی آن بپاشید. بعد از یک روز برنج را جمع و مصرف کنید.
  • در انبارهایی که برنج نگه داری می شوند لازم است جریان هوای ملایم وجود داشته باشد و هر ساله انبار تخلیه و ضد عفونی شود. برنج نسبت به باد بسیار حساس است و با کوچکترین جریان بادی دچار ترک شده و هنگام پخت تبدیل به نیمدانه می شود.

موارد مصرف برنج صدری

همانطور که گفتیم برنج صدری یکی از مرغوب ترین برنج های ایران می باشد که به دلیل ظاهر و عطر و طعمش به برنج مجلسی معروف می باشد. این نوع برنج مصرف خانگی دارد و برای برنج مراسم ها بسیار طرفدار دارد. از برنج نیم دانه و شکسته این برنج برای پخت شیر برنج و شله زرد استفاده می کنند وبه دلیل عطر طعمش مواد غذایی پخته شده را بسیار خوش طعم می کند و به اصطلاح لعاب زیادی دارد. همچنین از آرد این نوع برنج برای پخت انواع حلوا و فرنی و انواع نون برنجی و شیرینی های سنتی استفاده می شود.

طرز پخت برنج صدری

برنج صدری به دور ورش کته و آبکشی قابل پخت می باشد که در هر دو حالت بسیار خوش پخت و معطر می باشد. اگر برای مضرف روزانه خود می خواهید این برنج را میل کنید ما به شما توصیه می کنیم از روش کته آن استفاده کنید زیرا مواد مغذی این برنج به هنگام پخت حفظ می شود ولی اگر برای میهمانی ها و مراسمات می خواهید از این برنج سرو کنید بهتر است از روش آبکشی استفاده کنید زیرا دانه های برنج بهم نمی چسبند و ظاهر بهتری پیدا می کنند.در این قسمت از مقاله طرز تهیه برنج صدری به دوروش کته و ابکشی را برای شما بیان می کنیم:

برنج صدری و موارد مصرف آن

پخت برنج صدری به روش کته :

  • ابتدا برنج را چند دفعه میشوئیم تا زمانی که آب حاصل از برنج زلال شود.
  • به مدت 4 ساعت اجازه میدهیم برنج در آب و نمک خیس بخورد( توجه داشته باشید به ازای هر پیمانه برنج به یک و نیم پیمانه آب و 1/3 قاشق چایخوری نمک نیاز دارید)
  • سپس به برنج روغن مایع ( به ازای هر پیمانه یک قاشق غذاخوری) اضافه و در قابلمه مناسب بریزید.
  • قابلمه را به مدت 8تا 10دقیقه روی حرارت متوسط قرار داده و کمی هم بزنید تا آب برنج بخار شود.
  • سپس روی در قابلمه دمکنی قرار دهید و شعله را ملایم کنید تا بعد از 15 تا 20دقیقه برنج دم بکشد.

پخت برنج صدری به روش آبکش :

  • برنج را شسته و به همراه مخلوط آب و نمک به مدت 5 تا 6 ساعت خیس کنید.
  • بعد از مدت ذکر شده در قابلمه ای به ازای هر پیمانه برنج سه پیمانه آب ریخته و روی حرارت بگذارید جوش بیاید و دانه های برنج از کالی خارج شوند .
  • آب برنج را به ویله آبکش خالی میکنیم.
  • سپس برنج آبکش شده را با کمی روغن به قابلمه برگردانید .
  • در قابلمه را با یک دمکنی بپوشانید و 30 دقیقه برنج را دم کنید.
  • برای ته دیگ میتوانید از نان و سیب زمینی و.. استفاده نمایید.

برنج صدری و موارد مصرف آن

گرانترین برنج ایرانی برنج صدری

گرانترین برنج ایرانی برنج صدری در یک دسته‌بندی کلی به سه دسته دم زرد، دم قرمز و دم‌سیاه دسته‌بندی می‌شود که به دلیل بهره‌برداری کم از این برنج و نسبت عرضه به تقاضا قدری قیمت تمام‌شده آن نسبت به سایر برنج‌های زیر کشت گیلان گران‌ تر است. این برنج به دلیل سبک بودن، خوشمزه بودن و عدم احساس سنگینی پس از صرف غذا بسیار مورد استقبال قرارگرفته است. شاید برایتان جالب باشد که تا چند ساعت این برنج نرم باقی می‌ماند.همانطور که گفتیم ویژگی ظاهری آن طول زیاد، عرض کم، ظاهری کشیده و رنگ استخوانی آن است. در مناطق مرکزی و شرق گیلان با هزینه بسیار بالا کشت آن دنبال می‌شود.

قیمت برنج صدری

این برنج برای استفاده در مهمانی ها و مجالس شما مناسب می باشد و از قیمت بالاتری نیز نسبت به اقلام پر محصول برخوردار است.برای اطلاع دقیق از قیمت برنج صدری می توانید با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

برچسب ها: قیمت برنج صدری انواع برنج صدری طرز پخت برنج صدری خرید برنج صدری دم سیاه گرانترین برنج ایرانی گرانترین برنج خرید برنج صدری برنج صدری برنج صدری و موارد مصرف آن خرید برنج صدری گیلان خرید برنج صدری مازندران خرید برنج صدری گلستان



دیدگاه
دیدگاه شما :