برنج نیم دانه چیست؟

12/اسفند/1396 منابع ومقالات بدون دیدگاه

برنج نیم دانه چیست؟ همه ما اسم برنج نیم دانه را شنیده ایم و یا در مغازه های فروش برنج ایرانی دیده ایم ،شاید برای شما هم سوال شده باشد که برنج نیم دانه چیست و چطوری به وجود می آید؟ یا چه مصارفی می تواند داشته باشد و از چه کیفیتی برخوردار است؟

برنج نیم دانه چیست؟

پس از برداشت برنج و رفتن به کارخانه شالیکوبی مرحله جدا نمودن شلتوک برنج و سپس سفید کردن برنج اتفاق می افتد. برنج بعد از پوست گیری وارد دستگاه مخصوصی برای سفید شدن می شود که دارای یک کاردک برای سایش برنج و سفید نمودن آن می باشد ، برنج در این دستگاه بر اثر سایش سفید و شیشه ایی می شود.

در حین سایش برخی از دانه های برنج که از مقاومت کمتری برخوردار هستند دچار شکستگی می شوند . در مرحله بعد این دانه های شکسته توسط الک از برنج های دیگر جدا می شوند. و داخل کیسه های جدا به عنوان برنج نیم دانه بسته شده و روانه بازار می شوند.

از نظر طعم و بو برنج نیم دانه فرقی با برنج اصلی خود که از آن به دست آمده ندارند، یعنی اگر نیم دانه از برنج مرغوبی بوده جز ظاهر تمامی خواص برنج مرغوب و درجه یک را خواهد داشت،با این تفاوت که قیمت برنج نیمه دانه از قیمت برنج ایرانی کمتر می باشد.

موارد مصرف برنج نیم دانه

از برنج نیم دانه می توانید در غذاها و انواع دسرها و سوپ ها استفاده نمایید. یکی از دسرهای مورد علاقه ایرانی شله زرد است که تهیه آن از برنج نیم دانه مرغوب می باشد ،وبسیار با کیفیت تر از برنج کامل است  زیرایک دست و نرم می شود.

برای تهیه شیر برنج و سوپ برنج و آش برنج هم می توانید از برنج نیم دانه استفاده نماییدتا هم طعم خوبی داشته باشد هم ظاهر خوب و هم از تمامی خواص برنج بهرمند شده باشید.

برنج نیم دانه

انواع برنج نیم دانه

برنج های نیم دانه از انواع مختلفی برخوردار است و برحسب ویژگی های ظاهری که دارند، نامگذاری می شوند.
لاشه یا نیم دانه درشت به دانه برنج هایی اطلاق می شود که به دو قسمت مساوی تقسیم شده‌اند. البته برنج نیم دانه در مناطق و استان های مختلف با نام هایی همچون دونیم لاشه و سرلاشه شناخته می شود.
برنج نیم دانه درشت برای مصارف خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد و از قیمت کمتری نسبت به برنج های سالم برخوردار است اما از نظر بو و مزه تداعی کننده برنج های سالم می باشد. این نوع برنج نیمه از درجه شکستگی و نقص کمتری برخوردار است و  همین مسئله باعث می شود اگر به خوبی طبخ گردد، به شکل برنج کامل دیده شود.

چهارپاره یا نیم دانه متوسط

این نوع برنج های نیم دانه یک سوم دانه کامل یا نصف دانه کامل هستند. از این نوع برنج های نیم دانه برای تهیه غذای کودک، شله زرد و آش استفاده می‌شود.  توجه داشته باشید که برنج های نیم دانه نسبت به برنج های دانه بلند از لطافت و رطوبت بیشتری برخوردار هستند و همین مسئله زمینه برای چسبیدن برنج ها به یکدیگر را فراهم می کند.

دانه ریز

در واقع برنج از یک چهارم برنج سالم به دست آمده است. از این نوع برنج برای تامین آرد برنج در صنعت بیسکویت و قنادی ها استفاده می شود. همچنین این نوع برنج برای غذا دادن به طیور اهمیت زیادی دارد. با چنین برنج های نیم دانه ای می توان غذاهای خانگی، غذای کودک،  پخت شیرینی و ... را انجام داد. برنج دانه ریز برای پخت سوشی گزینه بسیار مناسبی است.
برنج های نیم دانه نشاسته زیادی دارند و همین مسئله باعث می شود که دانه های برنج در پخت به یکدیگر بچسبند.

تفاوت برنج سرلاشه و لاشه
 
بیشتر افراد تمایل دارند اطلاعات خود را در زمینه برنج سرلاشه و لاشه تکمیل کنند. به طور کلی در گویش های محلی از اصطلاح لاشه برای معرفی برنج های نیم دانه استفاده می شود. اما در حال حاضر اصطلاح لاشه به عنوان یکی از اصطلاح های شناخته شده در بازار برنج مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً سر لاشه به برنج های سرشکسته اطلاق می شود در واقع این برنج ها از الک برنج سالم به دست می آیند. توجه داشته باشید برنجی که از برنج نیم دانه درشت تر و بزرگتر باشد و اندازه کمتری از برنج سالم داشته باشد، برنج لاشه می گویند.

توجه داشته باشید که تفاوت میان لاشه و برنج های نیم دانه مربوط به ظاهر آن هاست. به طور کلی لاشه به اندازه دو سوم برنج سالم می باشد اما برنج نیم دانه حدود نصف دانه برنج سالم است.
برنج لاشه مزایای زیادی به همراه دارد. این برنج از نظر ظاهری به شکل کوتاه و خرد شده می باشد اما با قیمت مناسبی عرضه می گردد. افرادی که می خواهند از خواص برنج ایرانی سالم بهره مند شوند اما امکان خرید برنج ایرانی را ندارند، می توانند از برنج لاشه استفاده کنند. برنج لاشه برای مصرف شخصی گزینه بسیار مناسبی است.

ضمن اینکه اگر فرد آشپز مهارت و تخصص کامل را در پخت برنج ایرانی داشته باشد، می تواند این نوع برنج را مانند برنج های سالم تهیه کند. چنین برنج هایی از برنج های سالم عطر بیشتری دارند. این موضوع نیز به علت شکستگی آن ها اتفاق می‌افتد. البته شکستگی برنج لاشه مزایای دیگری نیز به همراه دارد. به عنوان مثال برنج های لاشه هضم راحت تری دارند و تمام خواص برنج های سالم را ارائه می‌کنند. این برنج ها را می توان برای پخت غذاهای خانگی همچون آش، سوشی، دسر و... مورد استفاده قرار داد.

 

 

برچسب ها:



دیدگاه
دیدگاه شما :