شلتوک برنج چیست؟

20/بهمن/1399 منابع ومقالات بدون دیدگاه

شلتوک برنج چیست؟ شلتوک برنج، سرشار از پروتیین‌ها و مواد معدنی مانند فسفر، پتاسیم، منیزیم، سیلیس و ویتامین‌های گروه B و E است. برای رسیدن به برنج سفیدی که مصرف می کنیم باید پوسته های خارجی آن را جدا شود . پوسته اولی که روی دانه برنج را فرا گرفته شلتوک نام دارد و پوسته پس آن سبوس می باشد بنابراین شلتوک با سبوس فرق دارد اما بیشتر مردم این دو را یکی می دانند . دانه‌ی برنج در ابتدای امر در پوسته‌ای با نام «چلتوک» یا «شلتوک» قرار دارد که پس از درو، از طریق کوبیدن، از آن جدا می‌شود. این شلتوک در واقع همان سبوس برنج است که منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی است اما از برنج جدا می‌شود. مقدار ویتامین B1 در برنج سفید شده، یک ششم، ویتامین B2 نصف و ویتامین B3 به مقدار یک سوم برنج قهوه‌ای (برنج سبوس‌دار) است و مواد معدنی آن به مقدار بسیار زیادی کاهش می‌یابد.اگر می خواهید بدانید شلتوک برنج  چیست تا انتهای این مقاله همراه ماباشید:

شلتوک برنج چیست؟

شلتوک دارای دو تعریف است . عده ای به برنج هایی که دارای پوست بیرونی هستند شلتوک میگویند و عده ای به پوست رویی این برنج بدون دانه، این عنوان را اطلاق میکنند. اما این تعاریف بسیار نزدیک به هم هستند. شلتوک یا پوست اولیه برنج دارای وزنی حدود ۲۰ درصد کل برنج است و در کارخانه جدا میشود و دارای کاربرد های خاصی می باشد که درادامه به بیان آنها می پردازیم.

شلتوک برنج چیست؟

شلتوک برنج چه کاربردی دارد؟

از اصلی ترین کاربرد های پوست اولیه برنج محافظت از دانه برنج در هنگام رشد است. این پوست سفت، دانه برنج را از آفات و … محافظت می کند. این محصول حدود ۲۰ درصد از وزن اصلی برنج را در بر می گیرد و مقداری است که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد.کاربردهای شلتوک برنج شامل موارد زیر می باشد:

  • از این محصول می توان به صورت کود استفاده کرد.
  • در گذشته های قدیم از این محصول به عنوان خمیر دندان استفاده می کردند.
  • از این محصول می توان به عنوان سوخت استفاده کرد.
  • غذای خوبی برای حیوانات است.

خرید برنج

آنچه در مورد خرید برنج شمال یا خارجی در بین مردم شهرت دارد شامل سه دسته اطلاعات می‌شود:

  • تجربیات اشخاص در مورد خرید برنج مرغوب ایرانی یا خرید برنج مرغوب خارجی
  • روش خریدن برنج مرغوب ایرانی یا خارجی توسط اهل فن
  • مطالب تبلیغاتی موجود در وب‌سایت‌ها یا فروشگاه‌های اینترنتی فروش برنج.

در این قسمت از مقاله تلاش خواهیم کرد تجربیات معتبر خرید برنج مرغوب و اطلاعات درست در مورد ویژگی‌های برنج باکیفیت را در اختیار شما قرار دهیم.

خرید برنج مرغوب ایرانی

بحث خریدن برنج مرغوب  ایرانی را از همان ابتدا باید به دو بخش تقسیم کرد:

  • ایده‌های کلی برای خرید برنج مرغوب
  • روش خرید برنج مرغوب ایرانی

شلتوک برنج چیست؟

ایده‌هایی برای خرید برنج مرغوب

آنچه به‌طور کلی در خریدن برنج مرغوب چه ایرانی و چه خارجی در همه‌ی دنیا کمابیش در نظر گرفته می‌شود عبارت است از:

  • میزان قد کشیدن برنج (ری برنج)
  • عطر برنج
  • طعم برنج
  • میزان کالری و مواد مغذی برنج

اهمیت هر یک از این شش مورد بسته به سلیقه، فرهنگ غذایی و توان مالی خریداران متفاوت است.

قیمت برنج مرغوب فاکتوری است که به‌هر حال هر کسی آن را با دیگر معیارهایی که از برنج مرغوب در ذهنش دارد ترکیب می‌کند تا بهترین برنج ایرانی یا بهترین برنج خارجی را با ارزان‌ترین قیمت خریداری کند.

روش خرید برنج مرغوب

ابتدا از اصول ثابت خریداری برنج مرغوب شروع می‌کنیم که همیشه درست است و کاربرد دارد.

یکدست بودن برنج مرغوب

در زمان خرید برنج شمال به یکدست بودن برنجی که انتخاب می‌کنید دقت داشته باشید.یک مشت از برنج مورد نظرتان را برداشته و در کف دستتان به آن نگاه کنید.به‌طور کلی دانه‌ها باید یکدست و یک شکل باشند.اگر برنج قد بلند است همگی باید قد بلند باشد.اگر دانه‌های برنج، کوتاه یا فربه است همه‌ی دانه‌ها باید به همان شکل باشد.معمولاً خرید برنج مخلوط توصیه نمی‌شود چون همان‌طور که قبلاٌ نیز اشاره کردیم پخت آن به خاطر تفاوت برنج‌ها دشواری‌های خاص خودش را دارد.همچنین برنج مرغوب نباید با فشار دست فورا شکسته شود.

رنگ برنج مرغوب

فکر نکنید که یک برنج خوب باید رنگ خیلی سفیدی داشته باشد؛ برعکس، شفافیت و سفیدی زیادِ رنگ برنج گاه می‌تواند نشانه‌ی افزودن مواد سفیدکننده به آن باشد.معمولاً در گروه برنج‌های سفید رنگ، برنج‌هایی که سفید و نیمه شفاف هستند و تا حدی به رنگ زرد یا کرم متمایل‌اند، کیفیت خوبی دارند.

شلتوک برنج چیست؟

عطر برنج مرغوب

برای تشخیص مرغوب بودن برنج، کمی از آن را در کف دست گرفته و به آن بدمید.سپس بلافاصله آن را بو کنید.اگر احساس بوی ماندگی کردید مشخص است که آن برنج کیفیت خوبی ندارد. در غیر این صورت باید بتوانید عطر برنج را استشمام کنید.

پخت برنج مرغوب

برنج‌های مختلف، مدت زمان پخت متفاوتی دارند.با این‌ همه برنج مرغوب زودتر از برنج بی‌کیفیت می‌پزد.برنج مرغوب از همان ابتدای پخت (جوشیدن در درون آب) عطر خوبی از خود منتشر می‌کند.برنج باکیفیت بعد از پخت برای مدت بیشتری عطر و طعم خودش را حفظ می‌کند و مدت زمان بیشتری نرم می‌ماند.یکی از مشخص‌ترین علامت‌های برنج کم کیفیت، دست دادن احساس سنگینی به شخص پس از خوردن آن است.

قیمت خرید برنج مرغوب

در هنگام خرید برنج اگر حتی محدودیت قیمت نیز برای خریداری برنج نداشته باشید باز باید دست به اولویت‌بندی بزنید.ابتدا باید بدانید که برای شما قد کشیدن برنج و نشکستن آن در هنگام پخت بیشتر اهمیت دارد یا طعم و عطرش؛ یا اینکه مواد مغذی آن است که اهمیت بیشتری برایتان دارد.

خرید لاشه برنج هاشمی

به برنج ‌های هاشمی که به هر دلیلی شکسته شده باشند، لاشه برنج هاشمی گفته می‌شود. عوامل انسانی، سیستمی و محیطی در شکستن برنج سالم موثر می‌باشند.برای خرید لاشه برنج هاشمی با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

ویژگی خرید لاشه برنج هاشمی شالیزار

  • لاشه برنج کاملا سالم بوده و بدون شکم سفید می‌باشد.
  • لاشه بدون چهار پاره و ریزه است.
  • از نوع برنج هاشمی بوده و یکدست می‌باشد.

خرید لاشه برنج چه مزایایی دارد؟

این برنج فقط از لحاظ ظاهری خرد شده و کوتاه تر است و از نظر های دیگر بسیار شبیه برنج اصلی است در زیر به تعدادی از مزایای این برنج اشاره خواهیم کرد:

  • لاشه برنج دارای قیمت مناسب تر است به دلیل شکسته شدن قیمت کمتری از برنج سالم دارد.
  • لاشه برنج به دلیل شکسته شدن دارای عطر بیشتری از برنج سالم است.
  • به گفته برخی دارای هضم راحت‌تر نیز می باشد.
  • دارای تمام خاصیت های برنج سالم نیز میباشد.

خرید اینترنتی برنج و لاشه برنج ایرانی

برای خرید اینترنتی انواع برنج ایرانی و لاشه برنج می توانید به سایت ما مراجعه کنید و با بازدید از صفحه محصولات هر مقدار برنجی را که نیاز دارید بصورت اینترنتی و آنلاین خریداری نمایید.امروزه خرید اینترنتی برنج و خرید آنلاین لاشه برنج یکی از پرطرفدارترین راه های خرید می باشد که اراد می توانند با داشتن گوشی و یا سیستم کامپیوتری متصل به اینترنت به راحتی نیاز خود را برطرف نمایند.اما دقت داشته باشید در خرید اینترنتی برنج باید از فروشگاه های معتبر خریداری نمایید تا از اصل بودن محصول اطمینان کامل داشته باشید زیرا شما حضور فیزیکی ندارید که بخواهید روش های تشخیص برنج را انجام دهید. فروشگاه برنج دولت آبادی یکی از معتبرترین فروشگاه های خرید و فروش برنج می باشد که می توانید با خیال آسوده هر نوع برنج خود را بصورت آنلاین خریداری نمایید و از کیفیت آن خاطرتان جمع باشد.

برچسب ها: مضرات شلتوک برنج برای زنان شلتوک برنج برای سفیدی مو سبوس برنج چیست شلتوک برنج چیست؟



دیدگاه
دیدگاه شما :