خرید برنج و تشخیص برنج ایرانی

30/بهمن/1396 منابع ومقالات بدون دیدگاه

خرید برنج و تشخیص برنج ایرانی : برنج از نمونه محصولاتی است که در سفره غذایی ایران نقش وسهم پررنگی را ایفا می نماید . کمتر خانواده ای را می توان یافت نمود که در وعده های غذایی خودبرنج نداشته باشند ،تامین نیاز بازار در ارتباطِ با این محصول از ضرورتهایی است که غفلت از آن،نظم وتعادل راازبازار سلب می نماید.

خرید برنج و تشخیص برنج ایرانی

حجم زیاد مصرف برنج در کشور،گردش مالی قابل توجهی راایجاد نموده و این ادعا زمانی قابل اثبات می‌شودکه بر اساس آمارمنتشر شده ازسوی گمرک،  چندین میلیون دلار برنج واردکشور شده ودرصورت احتساب برنج ایرانی که بسیاری از خانوارها اقدام به خرید و تهیه آن می‌کنند با رقم وعدد بزرگی مواجه خواهیم شد که موید اقبال عمومی جامعه به مصرف برنج می باشد.

 نیاز بازار به برنج،در زمان های مناسب بستر مناسبی را برای سودجویان فراهم ساخته است.

 عده ای دلال با مخلوط کردن برنج (پاکستانی) با برنج ایرانی، آن را بامبلغی گران تر به فروش می رسانند.

با در نظر گرفتن قیمت برنج خارجی و احتساب نرخ برنج ایرانی با یک فاصله قیمتی مواجه می شویم که این خلأ با سود جویی برخی دلالان و متخلفات پرمی شود وبا عنایت به تفاوت محسوس قیمت برنج خارجی با ایرانی، مبالغ هنگفتی به جیب سوء استفاده کنندگان می رود.عده معدودی قادر به تشخیص محصولات این‌چنینی هستند.

تشخیص برنج های تقلبی

پیچیدگی تشخیص برنج های تقلبی اشاره شده از موضوعاتی است که در اظهارات رییس اتحادیه مواد غذایی نیز موردتاکیدقرارمی‌گیردوراهکار پیشنهادی این مقام مسئول به خرید و تهیه برنج از مراکزو فروشگاه ها و کارخانجات  مجوزدار معطوف می شود.

خریدهرمحصول و کالایی از مراکزی که درسازوکارهای قانونی فعالیت می‌کنند باضریب اطمینان هر چه بیشتری همراه خواهد بود

ریشه کن نمودن اختلاط برنج

وجود اراده ای جدی  برای ریشه کن نمودن اختلاط برنج احساس نمی شود ، برخی سودجویان از اختلاط برنج وارداتی ارزان قیمت با برنج ایرانی، منافع بسیار زیادی کسب می کنند که باید این موضوع با سیاست گذاری منطقی ریشه کن شود.

همچنان اراده ای برای ریشه کن نمودن این روند احساس نمی شود. خانوارهای ایرانی، برنج ایرانی را از حیث کیفی به هیچ برنج دیگری ترجیح نمی دهند و خرید برنج خارجی که در سالیان اخیر با رشد فزاینده ای همراه شده، ریشه در مشکلات اقتصادی و معیشتی خانوارها دارد.

در صورت افزایش توان خرید مردم، اولویت با تهیه برنج ایرانی خواهد بود، اما اختلاط برنج خارجی با ایرانی و عرضه آن به نام برنج ایرانی، از موضوعاتی است که حقوق مصرف‌کنندگان را تهدید می کند وبا برخورد شدید  با عوامل چنین اقداماتی می توان تا حدود بسیاری از تشدید و عمیق شدن این سوء استفاده ها جلوگیری نمود.

 نباید انتظار داشت که تمامی مردم از مهارت تشخیص برنج مخلوط شده با برنج ایرانی برخوردار باشند و در این بین آنچه که می تواند در کنترل این عارضه ثمربخش واقع شود، به ایفای نقش موثردستگاه های نظارتی باز می‌گردد.

برچسب ها:



دیدگاه
دیدگاه شما :