اجزا تشکیل شده دانه برنج

4/دی/1396 منابع ومقالات بدون دیدگاه

 اجزا تشکیل شده دانه برنج : قسمت های مختلف دانه برنج از سطحی ترین لایه تا تا داخل ان به ترتیب زیر میباشد  

ریشک

به صورت زائده سوزنی شکل در قسمت بالایا راس دانه قرار دارد برخی ازانواع دانه های برنج نیز فاقد ریشک می باشد .

 پوسته

محافظ خارجی دانه که در طرفین از دو قسمت لماو پالئا،در پایین گلومهای عقیم شده یا گلوم و گلوملرا در برگرفته ،که این بخش توسط دنبالچه به خوشه متصل است .پوسته در انواع برنج ها 16تا 24 درصد وزن شلتوک را تشکیل داده و در ان  40درصد سلولزو بالاترین میزان موادرا در خاکستربسیلس به صورت اکسید سیلسیم به نسبت  95درصد دارا می باشد .رطوبت پوسته پایین تر از قسمت های داخلی دانه  و فاقد رطوبت قابل جذب است

 سبوس

 صورت قشری قهوه ای رنگ  روی آندوسپرم قرار گرفته و به قسمتهای مختلف شامل برون بر ، میان بر، درون بر و پوست تقسیم می گردد.

 اندوسپرم برنج

قسمت اصلی برنج را تشکیل و از لایه ای بنام الرئون پوشیده که مملو از مواد پروتئینی است

بافت نشاسته دانه برنج

این بافت شامل دو قسمت می باشد


جنین

که در هنگام جوانه زدن ، تشکیل ریشه اولیه را داده و موجب تشکیل ساقه اولیه می گردد و سایر ترکیبات مختلف دانه برنج شامل آب (حدود ۱۰درصد)، قند (2 تا3 درصد) مواد از ته (۱ تا ۲ درصد) بر سلولز و همی سلولز (4 تا ۵ درصد) و انواع ویتامین ۱ B ۲ B۳B و مواد معدنی ( پتاسیم، منیزیم، آهن، اسید فسفریک )می باشد.

 شالیکوبی دولتی آبادی با نام تجاری ایران رایس میل ، یک کارخانه تمام اتوماتیک با بروزترین تجهیزات در شهر علی آباد کتول استان گلستان واقع شده است. شما می توانید خرید برنج خود را به صورت خرد و عمده از این کارخانه با خیال راحت انجام دهید. در صورت تمایل امکان ارسال نمونه برنج برای شما وجود دارد. از بهترین برنج شمال می توان به برنج طارم دم سیاه ، برنج هاشمی و برنج فجر، برنج شیرودی ، برنج ندا نام برد. برای خرید برنج شمال به آدرس سایت http://iranricemill.com/ مراجعه کنید.

 

 

برچسب ها:



دیدگاه
دیدگاه شما :