برنج طارم دم سیاه محبوب ترین برنج ایرانی

13/دی/1399 منابع ومقالات بدون دیدگاه

برنج طارم دم سیاه محبوب ترین برنج ایرانی : برنج دم سیاه از برنج های محبوب ایرانیان است که ارزش خاصی بین ایرانیان دارد. برنج دم سیاه از زیر مجموعه ی برنج صدری است. برنج طارم دم سیاه نام دیگر برنج دم سیاه است. کشت برنج دم سیاه سختی زیادی دارد. همچنین این نوع برنج کم بازده است. در نتیجه کشاورزان و شالیکاران تمایلی به کشت آن در زمینه کشاورزی خود را ندارند. برنج دم سیاه از لحاظ کیفیت، عطر و طعم در رقابت با برنج های هاشمی و علی کاظمی است.

درباره برنج طارم دم سیاه همین را بدانید که برنج دم سیاه چربی دارد و علاوه بر عطر و طعمی که برای تشخیص برنج دم سیاه اصل از تقلبی می توانید استفاده کنید، چرب بودن دانه های برنج ثابت شده است. قیمت برنج دم سیاه هم به علت کشت پایین و کیفیت عالی آن، بالاتر از سایر برنج هاست.

طرز پخت برنج دم سیاه کمی متفاوت است اما با دانستن تنها راز پخت برنج دم سیاه ، که اضافه کردن مقدار آب بیشتری است، می توانید برنجی پرحجم و یک دست داشته باشید.

برنج طارم دم سیاه محبوب ترین برنج ایرانی

درباره برنج طارم دم سیاه بیشتر بدانید؟

برنج طارم دم سیاه چیست؟ برنج طارم دم سیاه از معروف ترین و پرطرفدار ترین برنج های ایرانی است. عطر و طعم بی نظیر برنج طارم دم سیاه علت محبوبیت آن میان ایرانیان است. برنج طارم دم سیاه از مرغوب ترین برنج های استان گیلان است و بیشتر در شهر رشت و روستاهای اطراف آن کشت می شود.

رنگ برنج طارم دم سیاه، سفید متمایل به کرمی است و طول دانه آن بین 7 تا8 میلی متر است. رنگ شلتوک این برنج، باعث نام گذاری آن به برنج دم سیاه است. شکل ظاهری برنج طارم دم سیاه همانطور که از اسمش پیداست در انتهای آن سیاه است. به دلیل شکل ظاهری، این برنج با برنج هاشمی اشتباه گرفته می شود. اما باید بدانید که عطر آن کمتر از عطر برنج هاشمی است.

برنج طارم دم سیاه کم محصول است و به علت بهره وری پایینی که دارد، قیمت بالاتری دارد. برای پخت برنج دم سیاه، حواستان باشد که برنج را در ظرف بزرگتری بخیسانید، زیرا این برنج برای ری کردن به آب بیشتری احتیاج دارد.

راز تشخیص برنج دم سیاه اصل از تقلبی

اگر می خواهید از روی برنج خام به اصل بودن برنج طارم دم سیاه پی ببرید، باید مقداری از آن را کف دست خود قرار دهید و با دو دست برنج را بفشارید. خواهید دید که کمی چربی از برنج به دست تان تراوش کرده است. علت این امر این است که برنج طارم دم سیاه کمی چرب است.

چرب بودن برنج طارم دم سیاه باعث پخت عالی و قد کشی فوق العاده آن شده است. از برنج های طارم دم سیاه برخلاف برخی از برنج های دیگر، تا چند بار می شود گرم کرد و استفاده کرد و اصلا سفت نمی شود.

در پخت برنج هم یادتان باشد که رنگ برنج دم سیاه اصلی سفید مایل به کرمی است. طول دانه برنج دم سیاه تقریبا 7/5 میلی متر است. بعد پخت برنج طول هر یک دانه به  حدود 12 میلی متر می رسد. در کل برنج طارم دم سیاه، قد می کشد و ظاهر خوبی دارد.حتی در هنگام پخت برنج طارم دم سیاه متوجه خواهید شد که عطر ان در کل آشپزخانه پخش می شود.

یک راه ساده دیگر برای تشخیص برنج طارم دم سیاه اصل از  تقلبی، انتقال بازدم به مقداری برنج است، سپس متوجه عطر برنج خواهید شد.

برای خرید برنج طارم دم سیاه ، حواستان باشد که برنج کهنه باشد، زیرا برنج تازه هنگام پخت کیفیت خود را از دست می دهد.

برنج طارم دم سیاه محبوب ترین برنج ایرانی

قیمت برنج طارم دم سیاه چقدر است؟

قیمت برنج طارم دم سیاه به علت سطح زیر کشت پایین، کم محصول بودن و به صرفه نبودن برای کشاورزان از قیمت بالایی برخوردار است. شالیکاران به علت پر بار نبودن برنج طارم دم سیاه تمایلی به کشت ان ندارند، از این رو این برنج کمیاب است.

برنج طارم دم سیاه به علت عطر و طعم خوبی که دارد، کیفیت بالاتری از برنج های شیرودی دارد و تا حدودی به کیفیت برنج دم سیاه فریدونکنار شبیه است. برنج دم سیاه بعد از پخت سفت نمی شود و می توان چند بار آن را گرم کرد. برنج طارم دم سیاه بعد پخت، قد کشیده و حجیم می شود، بنابراین برای مراسمات و مهمانی ها مناسب است.

طرز پخت برنج دم سیاه چگونه است؟

طرز پخت برنج دم سیاه مانند هر نوع برنج دیگری قلق خود را دارد و کمی سخت است. ابتدا برنج را با آب ولرم بشورید تا کثیفی ها از سطح دانه برنج برود سپس چند ساعتی برنج را بخیسانید.

مدت زمان خیساندن برنج برای انواع برنج متفاوت است اما به تازگی یا کهنگی برنج هم مربوط است. برای خیساندن برنج طارم دم سیاه تازه کمتر از یک ساعت  زمان لازم است اما اگر برنج کهنه است بهتر است از شب قبل برنج را بخیسانید و کمی نمک هم به آن اضافه کنید.

نکته اساسی و مهم در پخت برنج دم سیاه این است که برای ری کشی بهتر برنج در هنگام پخت، از آب ببشتری استفاده کنید. هم چنین یک قابلمه بزرگ را تا حداقل دو سوم آن پر از آب کنید و بگذارید تا جوش بیاید.  بعد برنج را به آب جوش امده اضافه کنید و وقتی مغز دانه نرم شد و به اصطلاح گره آن باز شد، برنج را آبکشی کنید.  در انتها کف قابلمه را کمی چرب کنید و برنج را ددرون آن بریزید و بگذارید با شعله پایین دم بکشد.

برای پخت برنج طارم دم سیاه به روش کته، برنج را کمتر از دو ساعت درون آب ولرم و نمک قرار دهید. سپس به ازای هر یک پیمانه برنج کهنه طارم دم سیاه یک و نیم پیمانه آب و به ازای هر پیمانه برنج تازه، یک پیمانه آب درون قابلمه بریزید. با اضافه کردن کمی روغن، قابلمه را روی حرارت بالا قرار دهید.

در هر پیمانه برنج دم سیاه هم یک قاشق نمک اضافه کنید. بعد گذشت حدود پانزده دقیقه که اب برنج تبخیر شد، درب قابلمه را بگذارید تا برنج دم بگیرد. حدود  سی تا چهل دقیقه وقت لازم است تا برنج دم بکشد. البته حواستان باشد که برنج دم سیاه تازه، باید کمتر از حد معمول جوش بخورد.

برنج طارم دم سیاه محبوب ترین برنج ایرانی

خرید برنج طارم دم سیاه مستقیم از کارخانه شالیکوبی

برای خرید برنج حتما از طریق فروشگاه های معتبر اقدام کنید. امروزه دلالان و واسطه گران برنج با مخلوط کردن چند نوع برنج، قصد دارند برنجی تقلبی با قیمت بالا را به شما غالب کنند. اما با خرید برنج از کارخانه های شالیکوبی که مستقیم با شالیکار در ارتباط هستند، برنجی اصل و مرغوب را با قیمت مناسب تر تهیه کنید.

برنج طارم دم سیاه چیست؟

برنج طارم دم سیاه کم محصول است، بتابراین در مقایسه با سایر انواع برنج طارم ، قیمت بالاتری دارد. اما به علت کم محصولی، کشاورزان برای تولید آن رغبت نمی کنند.

برای خرید برنج دقت کنید که برنج طارم دم سیاه به برنج طارم دم سیاه محلی نیز معروف است. برنج طارم دم سیاه محلی را با برنج دم سیاه آستانه اشرفیه اشتباه نگیرید زیرا دم سیاه آستانه اشرفیه دانه های بلندتر و کشیده تری دارد.

تفاوت برنج دم سیاه و هاشمی

تفاوت برنج طارم دم سیاه و هاشمی را از چند جهت می توان بررسی کرد. بازدهی و محصول برنج هاشمی از برنج دم سیاه بیشتر است. از این جهت است که کشاورزان بیشتر ترجیح می دهند که برنج هاشمی بکارند.

هم چنین به علت بازدهی کم برنج طارم دم سیاه، این برنج قیمت بالاتری به نسبت برنج هاشمی دارد. از طرف دیگر برنج هاشمی به دلیل ساقه نازکی که دارد، کمتر آفت زده می شود و در نتیجه به سم شیمیایی کمتری نیاز دارد. در نتیجه در زمره سالم ترین برنج ایرانی قرار می گیرد.

از لحاظ قدکشی، برنج دم سیاه قدکشی بیشتری دارد اما عطر برنج هاشمی بیشتر است.حجم برنج هاشمی پس از پخت نیز از برنج دم سیاه بیشتر است، به همین علت است که استقبال بیشتری نسبت به برنج طارم دم سیاه دارد.

برنج دم سیاه بهتر است یا هاشمی ؟

به تفاوت های برنج دم سیاه و هاشمی که در بالا بررسی کردیم نگاهی بیاندازید. برای خرید برنج، باید مشخص کنید که اولویت شما  چیست؟ عطر و بوی برنج، حجم برنج، سالم بودن برنج، شهر محل کشت( استان یا شهرستان خاصی مدنظرتان است؟) و یا  قدکشی برنج؟ کدام برای شما اهمیت بیشتری دارد؟ اگر عطر و بو فاکتور مهم تری برای شماست؛ برنج هاشمی گزینه مناسب است اما اگر قد برنج بعد از پخت اهمیت بیشتری دارد؛ برنج دم سیاه بخرید. بنابراین  در صورت مشخص شدن معیار خود می توانید در مورد بهتر بودن برنج طارم دم سیاه یا برنج هاشمی اظهار نظر کنید.

برچسب ها: خرید برنج مستقیم از شالیکوبی طرز پخت برنج طارم دم سیاه خرید برنج طارم دم سیاه مستقیم از کارخانه شالیکوبی طرز پخت برنج دم سیاه قیمت برنج طارم دم سیاه خرید برنج طارم دم سیاه راز تشخیص برنج دم سیاه اصل از تقلبی درباره برنج طارم دم سیاه برنج طارم دم سیاه برنج طارم دم سیاه محبوب ترین برنج ایرانی خرید برنج از کشاورز



دیدگاه
دیدگاه شما :