برنج کشت اول بهتره یا کشت دوم

9/اسفند/1399 منابع ومقالات بدون دیدگاه

برنج کشت اول بهتره یا کشت دوم ؟ این سوال از سوالات پر تکرار برای خرید برنج است که در ادامه آن این سوالات مطرح می شود که اصلا تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم چیست؟ خرید برنج کشت اول بهتره یا برنج کشت دوم؟ یا قیمت برنج کشت اول و کشت دوم چیست؟ برای پاسخ به این سوال که برنج کشت اول بهتره یا کشت دوم؟ و سوالات دیگر ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که برنج کشت اول چیست؟ برنج کشت دوم چیست؟ در ادامه با این دو موضوع شروع می کنیم تا به سوال مهم " برنج کشت اول بهتره یا کشت دوم" برسیم.

برنج کشت اول چیست؟

برنج کشت اول برنجی است که از فروردین ماه کشت آن آغاز می شود و مرحله برداشت آن در اواخر مرداد یا اوایل شهریور است. مراحل کشت اول برنج با کشت دوم تقریبا مشابه است که شامل آماده سازی بذر، خزانه بذر، آماده کردن زمین، پاشیدن بذر های جوانه زده، نشا، وجین، سم زدن و درو کردن است. کشت برنج اول قدیمی ترین نوع کشت برنج در استان های شمالی بخصوص مازندران است. یادتان باشد تنها برنج شمال قابلیت دو کشت را دارد.

برنج کشت اول بهتره یا کشت دوم

برنج کشت دوم چیست؟

پس از برداشت برنج کشت اول، زمین شالیزاری را شخم می زنند و به سرعت  برای کشت دوم برنج اماده می شوند و تقریبا از یک ماه قبل بذر های آن را تهیه کرده اند. در ادامه با پاشیدن بذر در زمین شالیزار، تمام مراحل کشت برنج دوم مانند برنج کشت اول انجام می شود.

برنج کشت دوم به آب فراوانی احتیاج دارد و به دلیل قرارگیری زمان کشت آن در اوایل پاییز خوشبختانه آبیاری آن توسط آب باران انجام می شود. از این رو کشت دوم در مازندران و به ویژه در فریدونکنار به سادگی قابل انجام است. البته در ابتدا نیاز به آب زیادی است، زیرا کشت این برنج در اوج گرمای هوا است و نیاز به آبیاری بیشتر احساس می شود. در نهایت برداشت برنج کشت دوم در آبان ماه انجام می شود.

برای درک آسان تر اینکه برنج کشت اول بهتره یا کشت دوم، باید به تفاوت های برنج کشت اول و کشت دوم بپردازیم.

تفاوت برنج کشت اول و  کشت دوم چیست؟

  • در ابتدا باید بگوییم که کیفیت پخت و عطر برنج کشت دوم از برنج کشت اول بهتر است که علت این موضوع را به دلیل زاویه تابش خورشید و خنکی هوای پاییز می دانند.
  • مقدار محصول دهی در برنج کشت دوم کمتر از برنج کشت اول است.
  • در برنج کشت دوم باید از سموم کشاورزی استفاده کنیم. زیرا زمین بازدهی بالایی ندارد. البته در کشت اول برنج نیز نیاز به استفاده از سموم و کود شیمیایی وجود دارد.
  • بسیاری از افراد معتقدند به دلیل فاصله زیاد بین سم پاشی کشت دوم تا برداشت آن، ممکن است برنج کشت دوم از برنج کشت اول سالم تر باشد.
  • در برخی موارد و بعضی کشاورزان از ارقام متفاوتی از برنج اول برای برنج کشت دوم استفاده می کنند. به طور معمول از انواع برنج های طارم بینام، هاشمی و امراللهی برای برنج کشت دوم استفاده می شود.
  • معمولا دانه های برنج کشت دوم درشت تر از اندازه برنج کشت اول است.
  • قیمت برنج کشت دوم با توجه به کم محصول بودن، نسبت به برنج کشت اول کمی گران تر است.

برنج کشت اول بهتره یا کشت دوم

خرید برنج کشت اول بهتره یا کشت دوم

برای #خرید_برنج کشت اول یا برنج کشت دوم هیچ قانون و محدودیتی وجود ندارد. شما می توانید با توجه به ملاک های خود برای #خرید_برنج، از برنج کشت اول یا کشت دوم انتخاب کنید. البته کیفیت پخت برنج کشت دوم کمی وسوسه انگیز است اما در نهایت این مهارت شماست که به پخت برنج معنا می دهد. بنابراین برای #خرید_برنج خود را محدود نکنید و با توجه به سلیقه شخصی اقدام کنید.

قیمت برنج کشت دوم و برنج کشت اول

این واقعیت را نمی توانیم انکار کنیم که قیمت برنج کشت دوم از برنج کشت اول کمی بالاتر است. دلیل این موضوع همانطور که گفته شد به علت محصول کم برنج کشت دوم است. البته این یک مسئله کلی نیست و همچنان قیمت برنج هایی مانند قیمت برنج دونوج فریدونکنار، قیمت برنج دم سیاه صدری، برنج قهوه ای و بعضی از ارقام برنج در رقابت با برنج کشت دوم هستند.

مزایای برنج کشت اول بهتره یا کشت دوم

برنج کشت اول از عطر و طعم خوب، کوددهی مناسب، پخت مناسب و قیمت معقولی برخوردار است. همه این موارد از مزایای برنج کشت اول است و قیمت مناسب آن باعث استقبال بالای مشتریان می باشد.

در مقابل برنج کشت دوم نیز از لحاظ آمادگی زمین، گرمای آفتاب از پس خزانه، تابش مناسب خورشید پاییز و ... مزایایی را نسبت به برنج کشت دوم دارد. هم چنین به دلیل کشت برنج کشت دوم تنها د راستان مازندران و زحمات فراوان کشاورزان، قیمت برنج کشت دوم بالاتر است.

برنج کشت اول بهتره یا کشت دوم

طرز پخت برنج کشت دوم و کشت اول

طرز پخت برنج کشت دوم و کشت اول به دو روش کته و آبکشی را در ادامه توضیح می دهیم.

  • طرز پخت آبکشی برنج

برای پخت برنج به روش آبکشی، پس از خیساندن برنج، برنج را به همراه مقدار مناسبی نمک روی حرارت قرار می دهیم. زمانی که برنج به نقطه جوش رسید شعله را کم می کنیم و اجاره می دهیم برنج نرم شود، سپس مقداری برنج را در بین انگشتان خود می گیریم و فشار می دهیم اگر مغز برنج نرم شده است، زمان آبکش کردن برنج است.

پس از آبکش کردن برنج، کمی روغن در کف قابلمه می ریزیم و برنج را اضافه می کنیم. در نهایت هم مقداری زیره و زعفران را به برنج اضافه می کنیم و با یک دم کنی، برنج را روی حرارت ملایم قرار می دهیم. برای بهتر دم گرفتن برنج می توانید وسط برنج را چند سوراخ ایجاد کنید.

  • طرز پخت کته برنج

برای پخت برنج به روش کته، پس از شستن برنج، برنج را درون قابلمه ریخته و تا یک بند انگشت بالاتر از برنج به ان آب اضافه می کنیم. سپس با مقدار معینی از روغن، قابلمه را روی شعله قرار می دهیم. پس از رسیدن به نقطه جوش، شعله را کم می کنیم تا آب برنج تخیر شود. بعد از حدود 15 تا 20 دقیقه با اضافه کردن روغن حیوانی و کمی زعفران در قابلمه را قرار می دهیم.

البته در نظر داشته باشید که طرز پخت هر برنج با توجه به نوع کشت، منظقه کشت، نوع رسیدگی و تازه یا کهنه بودن برنج متفاوت است و به اصطلاح باید قلق برنج دستتان بیاید. در غیر اینصورت روش کلی پخت برنج کشت اول و کشت دوم به همین ترتیبی است که بیان کردیم.

برنج کشت اول بهتره یا کشت دوم

آیا برنج کشت دوم سرطان زاست؟

صحبت هایی شنیده می شود که برنج کشت دوم تراریخته است یا عامل بیماری سرطان است که علت آن هم مصرف سم و کود شیمیایی عنوان می شود اما هنوز به طور قطع تایید نشده است و هیچ تحقیقی دقیقا مشخص نکرده است که برنج کشت دوم سرطانزاست.

در رابطه با مصرف کود و سموم شیمیایی در زمین های کشت دوم باید بگوییم که در اغلب مواقع شاهد مصرف سموم در کشت برنج اول نیز هستیم و این علت نمی تواند باعث شناخته شدن برنج کشت دوم به عنوان عامل بیماری سرطان شود.

مضرات برنج کشت دوم

همانطور که در بالا اشاره کردیم نمی توانیم با توجه به استفاده از سم در زمین کشاورزی کشت دوم از مضرات برنج کشت دوم یاد کنیم. در حالی که برنج کشت دوم به دلیل بهره مندی از نور خورشید در پاییز و آبیاری با آب باران و آب های جاری، کیفیت مطلوبی دارد.

در نهایت اینکه برنج کشت اول بهتره یا کشت دوم کاملا به سلیقه شما بستگی دارد و برای خرید برنج شمال از هر نوعی دست شما باز است.

برچسب ها: مضرات برنج کشت دوم طرز پخت برنج کشت دوم آیا برنج کشت دوم سرطان زاست؟ آیا برنج کشت دوم تراریخته است؟ برنج کشت اول بهتره یا کشت دوم برنج کشت دوم قیمت کشت دوم برنج در گیلان



دیدگاه
دیدگاه شما :