خرید برنج کهنه

23/اسفند/1399 منابع ومقالات بدون دیدگاه

خرید برنج کهنه : برنج ایرانی در سبد خرید اکثر ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد. برنجی که بلافاصله بعد از برداشت و تبدیل جو به برنج روانه بازار شود که از رطوبت بالایی هم برخوردار است، برنج تازه نامیده می شود. همین رطوبت بالای آن باعث شده تا هر کسی از عهده ی پخت آن برنیاید و امکان شفته شدن آن زیاد می باشد. اما برنج شمال کهنه برنجی است که حداقل ۳ و حداکثر ۶ ماه از زمان برداشت آن گذشته باشد. در طول این مدت نگهداری آن در شرایط سرد و خشک انبار و مراقبت ها و بازدید های ماهیانه از آن که مانع از ورود آفات و حشرات به آن می شود ادامه داشته باشد. در طول این مدت رطوبت برنج کاهش می یابد یا به عبارتی آب موجود در برنج تبخیر شده و احتمال خرابی آن کاهش می یابد. علاوه بر این از کیفیت و ظاهر بهتری ضمن پخت برخوردار خواهد بود که حتی افراد کم تجربه نیز از عهده ی پخت آن بر خواهند آمد.ولی آیا همه ما با اصول خرید برنج که یکی از اصلی ترین مواد غذایی ماست، آشنا هستیم؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی خرید برنج کهنه بپردازیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

تفاوت برنج تازه و کهنه

دانه برنج در ابتدای برداشت محصول دارای مقداری آب است که در طی زمان با خشکاندن و ماندن در انبار تبخیر میگردد. کهنه شدن برنج فرایند پیچیده‌ای شامل تغییر خصوصیات فیزیکی وشیمیایی دانه برنج است. نشاسته، پروتئین و لیپیدها ترکیبات مهم برنج هستند که بر کیفیت آن تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل باید مدت زمانی بگذرد تا برنج تازه بتواند دارای قد مطلوب بشود. دانه برنج خشک فشرده و سخت در هنگام پختن حجم آن افزایش پیدا می کند. معمولا از یک پیمانه برنج محلی باکیفیت سه پیمانه پس از پخت بدست می آید، در حالی که نمی توان این میزان را از یک برنج تازه انتظار داشت. از آنجایی که از وزن برنج تازه در طی زمان کاسته می شود برنج کهنه و خشک کیفیت و ارزش بیشتری دارد.

برنج کهنه از برنج تازه بدست می آید. برنج تازه نسبت به برنجی که چند ماه از تولید آن می گذرد در اولین حالت پخت ضعیف تری دارد و مهم ترین دلیل این مشکل میزان رطوبت زیاد در دانه برنج است. برای رفع این مشکل تنهاترین کاری که می توان انجام داد این است که رطوبت موجود در دانه برنج را کاهش داد.
برای این کار تنها باید از روش های مرسوم استفاده کرد و برای اینکه برنج به رطوبت مورد نیاز خود برسد تنها باید به اندازه کافی که حدود سه الی چهار ماه است به آن استراحت داد.

برنج کهنه بهترین برنج برای پخت و پز است. برنج نو محصولی است که به هیچ وجه نمی توان از آن برای مراسمات مختلف غذای قابلی را تهیه کرد و اگر هوس کته های سنتی کرده اید و یا تمایل دارید یک شله زرد با عطر برنج تازه تهیه کنید، استفاده از برنج تازه می تواند انتخاب خوبی باشد در غیر این صورت این محصول به هیچ وجه برای مصارف عمومی روزمره مناسب نیست و شما برای تهیه غذاهای خود می توانید از برنج کهنه استفاده کنید.

خرید برنج کهنه

ویژگی های برنج کهنه

  • از عطر پایین برخودار است
  • دارای رنگ تیره تر نسبت به برنج تازه است
  • دانه های خشک تر و سفت تری دارد بطوری اگر لای دندان بگذارید متوجه این موضوع خواهید شد
  • به هیچ وجه در هنگام پخت شفته نمیشود (غیر از برنج های بی کفیت که در آن دلک یا دانه گرد باشد)
  • برنج کهنه بر خلاف برنج نو یا تازه از آمیلوز کمی برخوردار است، آمیلوز محلولی است که در آب وجود دارد و دقیقا همان چیزی است که باعث می شود برنج شفته و یا خمیری بشود.

خرید برنج کهنه

تشخیص برنج تازه از برنج کهنه بسیار سخت خواهد بود. پیشنهاد میشود قبل از خرید کلی برنج مقداری برنج به عنوان تست خریداری نمایید و پخت کرده و از کیفیت برنج اطمینان خاطر کنید. برنج کهنه دارای کیفیت پخت بهتری است به صورتی که برنج تازه بعد از پخت شل خواهد شد و دانه جدا نخواهد بود و این یکی از دلایل عدم محبوبیت برنج تازه است.برنج کهنه یا همان برنج سال قبل معمولا از برنج تازه گران تر می باشد و دلیل آن به خاطر این می باشد که ، برنج تازه در خود رطوبت دارد ولی برنج کهنه کاملا خشک می شود و این ویژگی باعث می شود برنج در هنگام پخت قد بکشد.برای خرید برنج کهنه می توانید با کارشناسان فروش ما تماس برقرار کنید.

خرید برنج کهنه

مضرات برنج کهنه

برنج سه ماهه یا دو ماهه ای یا همان به اصطلاح برنج کهنه که فرآیند استراحت اصولی پس از برداشت را به کلی و با بهترین شکل طی کرده باشد، هچیگونه معایبی نخواهد داشت. این برنج را با توجه به اینکه یک رقم عالی است را می توان برای انواع مصارف از جمله مصارف خانگی، مراسمات و امورات تهیه غذا استفاده کرد. اگر تمایل دارید تا در حرفه کاری خود که مرتبط با برنج است به موفقیت کافی دست یابید، می توانید از برنج کهنه استفاده کنید.

برنج سه ماهه اگر قبل از سه یا نهایتا دو ماه مورد استفاده قرار گیرد کیفیت مناسبی نخواهد اما اگر مدتی به آن استراحت داد و در طول مدت استراحت شرایط مناسب را برای آن فراهم کرد در نتیجه می توان به برنجی با کیفیت مناسب و عالی دست یافت. در مقابل این برنج عالی می توان برنجی را مشاهده کرد که در شرایط نامناسب فرآوری شده و همین مساله نیز عاملی است که حتی بعد از چند ماه نیز برنج به کیفیت مناسب خود نمی رسد.

فصل برنج تازه

با شروع برداشت برنج در تیر ماه که معمولا تا شهریور ماه به طول می انجامد، کشاورزان انبار های برنج خود را برای پر کردن مجدد خالی کرده و برنج هایی که از گذشته داشته اند را به فروش می رسانند. البته بعضی از کشاورزان برای تامین هزینه های کاشت، داشت و برداشت برنج های خود مجبورند تا برنج را بلافاصله بعد از برداشت که برنج تازه است، به فروش برسانند.

خرید برنج کهنه

از بین بردن بوی برنج کهنه

یکی از معضلات کهنه شدن برنج از بین رفتن بوی تازگی دانه و حتی گرفتن بوی نامطبوع به دانه ها است . از مشکلات از بین رفتن و بد بو شدن میتواند دلایل مختلفی داشته باشد، مانند نوع برنج ، طریقه نگهداری و قراردادن برنج در کنار مواد بو دار …

اما هر موقع این مشکل برایتان پیش آمد فقط از روش های زیر که اصولی هم میباشد میتوانید اقدام به رفع آن کنید

  • پهن کردن دانه های برنج بر روی سطوح ( در سایه )
  • اضافه کردن آبلیمو هنگام پخت برنج
  • اضافه کردن گلاب در آب برنج هنگام پخت
برچسب ها: خرید برنج کهنه



دیدگاه
دیدگاه شما :