آیا برنج برای کاهش وزن مفید است؟ 5 قانون برای لاغری با برنج

18/بهمن/1400 منابع ومقالات بدون دیدگاه

آیا برنج برای کاهش وزن مفید است؟ 5 قانون که باید رعایت کنید : برنج برای قرن ها در بسیاری از فرهنگ ها یک کربوهیدرات اصلی بوده است. اما آیا این دانه باستانی باعث افزایش یا کاهش وزن می شود؟ به عنوان فردی که در مورد تغذیه مطالعه کرده و به طور منظم برنج می خورد، به این تحقیق پرداختیم که چگونه برنج در مورد کاهش وزن مقایسه می شود. در رژیم های کاهش وزن مدرن، کربوهیدرات های ساده کنار گذاشته شده اند، اما علم می گوید برنج می تواند بخشی از یک برنامه موفق باشد. برای اینکه برنج برای کاهش وزن مفید باشد، مهم است:

آیا نوع برنجی که می خورید بر کاهش وزن تاثیر دارد؟

برنج غله ای است که به اشکال مختلف وجود دارد. برنج فرآوری نشده رنگ بژ، قهوه ای یا حتی سیاه دارد. برنج فرآوری شده معمولاً سفید خواهد بود. برخی از روش های تهیه برنج می تواند باعث فریب دادن آن در تعیین نوع آن شود. به عنوان مثال، برنج پائلا یا مکزیکی ممکن است چاشنی هایی مانند زردچوبه یا زعفران اضافه کرده باشد که به نظر می رسد غلات کامل است.

سالم ترین انواع آن عبارتند از: انواع برنج قهوه ای، برنج وحشی، برنج ایرانی ، برنج شمال ، برنج سیاه و برنج قرمز. برنج همچنین در اندازه های مختلف مانند دانه کوتاه، متوسط ​​و بلند وجود دارد. دانه های کوتاه و متوسط ​​بیشتر نشاسته ای و شیرین هستند، بنابراین دانه بلند برای کاهش وزن کمی بهتر است. روشی که برنج فرآوری می شود بر عواملی که بر کاهش وزن تأثیر می گذارند تأثیر می گذارد. درجات مختلف فرآوری برنج وجود دارد. برنج قهوه ای حداقل فرآوری شده است، در حالی که برنج فوری کاملا پخته شده و سپس آبگیری می شود

حقایق تغذیه ای برنج

برنج کم چرب و رژیم غذایی بدون گلوتن مناسب است. کالری، درشت مغذی ها، ویتامین ها و مواد معدنی بسته به نوع برنج متفاوت است.

طبق گفته Precision Nutrition، یک فنجان (200 گرم) برنج قهوه ای دانه متوسط ​​پخته شده حدود 220 کالری، 4.5 گرم پروتئین، 1.5 گرم چربی، 45 گرم کربوهیدرات و 3.5 گرم فیبر دارد. برنج قهوه ای همچنین سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است.

یک فنجان برنج سفید (185 گرم) در مقایسه، حاوی حدود 240 کالری، 4.5 گرم پروتئین، 1 گرم چربی، 55 گرم کربوهیدرات و 1 گرم فیبر است. از آنجایی که برنج سفید فرآوری می شود، فقط حاوی مقادیر کمی از مواد مغذی است، مگر اینکه از طریق فرآیندی به نام غنی سازی دوباره به آن اضافه شده باشد.

برنج هم از نشاسته قابل هضم و هم از نشاسته مقاوم تشکیل شده است. نشاسته مقاوم به قسمتی گفته می شود که توسط آنزیم های انسانی قابل هضم نیست. این می‌تواند با بهبود اشتها، تنظیم هورمون‌ها و حفظ توده بدون چربی بدن باعث کاهش وزن شود. داشتن توده بدون چربی بیشتر با افزایش متابولیسم و ​​در نتیجه افزایش کاهش وزن مرتبط است

برنج برای کاهش وزن

5 نکته برای کاهش وزن با برنج

برنج می تواند بخش خوبی از یک برنامه کاهش وزن متعادل باشد. نکته کلیدی این است که از این دانش خود استفاده کنید: تمرکز بر کنترل وعده غذایی، برنج قهوه ای، سبزیجات اضافه شده، افزودن کالری کم، و روش های پخت سالم.

1. کنترل کالری برنج را به دست بگیرید

برنج سبوس دار سالم است اما می تواند کالری زیادی داشته باشد. اگرچه فوایدی دارد، اما خوردن بیش از حد آن آسان است. مهم است که کنترل وعده غذایی را تمرین کنید تا برنج کالری اضافی زیادی دریافت نکند.

اندازه استاندارد برنج یک فنجان است. به جای ریختن انبوه قاشق در ظرف یا پخش برنج در بشقاب خود، آن را از قبل اندازه بگیرید.

2. غلات کامل : برنج قهوه ای در مقابل سفید

همه غلات به عنوان غلات کامل شروع می شوند، سپس بسیاری از آنها تا مرحله تصفیه شدن پردازش می شوند. غلات کامل تمام دانه گیاه هستند. دانه یا هسته از سه قسمت خوراکی تشکیل شده است:

سبوس: لایه بیرونی که حاوی فیبر و بسیاری از مواد معدنی و آنتی اکسیدان است

آندوسپرم: لایه داخلی حاوی درشت مغذی ها، ویتامین ها و مواد معدنی است.

جوانه: هسته حاوی چربی های سالم، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است.

غلات کامل حاوی کل هسته از جمله سبوس، جوانه و آندوسپرم هستند. دانه های تصفیه شده سبوس و جوانه را حذف می کنند، مانند برنج سفید. دلیل پالایش کمک به بهبود بافت و افزایش ماندگاری است.

نقطه ضعف تصفیه غلات این است که این فرآیند فیبر، مواد معدنی مانند آهن و بسیاری از ویتامین های گروه B را حذف می کند. گاهی اوقات تولید کنندگان مواد غذایی مقداری از مواد مغذی را اضافه می کنند اما فیبر جایگزین نمی شود.

فیبر بخش مهمی از کاهش وزن است. یک مطالعه Annals of Internal Medicine نشان داد که هدف آن حدود 30 گرم استفیبر روزانه می تواند به کاهش وزن و عوارض پزشکی مرتبط کمک کند. وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) توصیه می کند که حداقل نیمی از غلات مصرفی باید غلات کامل باشد. کسانی که از نظر بدنی بسیار فعال هستند ممکن است نیاز بیشتری داشته باشند.

با توجه به مرجع بهداشتی، Precisionnutrition، همه کالری ها برابر نیستند. این در هنگام مقایسه میزان انرژی (کالری) مورد نیاز برای جویدن، بلع و هضم غذا صادق است.

در یک مطالعه، گردو حدود 20 درصد کمتر از آنچه تصور می شد کالری دارد. این به این دلیل است که روش‌های استاندارد تست کالری مواد غذایی دقیق نیستند. آنها فیبر بالایی که توسط بدن ما جذب نمی شود را در نظر نمی گیرند

برنج برای کاهش وزن

3. برنج را با سبزیجات ترکیب کنید

سبزیجات سرشار از فیبر و مواد مغذی هستند در حالی که کالری کمی دارند. برای کمک به کاهش کالری، مقداری سبزیجات را با برنج خود مخلوط کنید. سعی کنید اسفناج را تفت دهید و به برنج اضافه کنید، یا مقداری هویج خرد شده، فلفل دلمه ای و/یا پیاز را بپزید و با هم مخلوط کنید. بسیاری از خواربارفروشی ها «برنج» گل کلم یا کلم بروکلی را نیز عرضه می کنند که سبزیجات ریز خرد شده شبیه برنج است. این هر دو را می توان به راحتی با سرخ کردن در تابه با کمی آب و ادویه ها به مدت حدود پنج دقیقه پخت.

بسیاری از سبزیجات دوستدار برنج نیز تقویت‌کننده‌های عالی سیستم ایمنی هستند. خرید برنج شمال و ترکیب آن با سبزیجات معرکه خواهد شد.

4. از مقدار افزودنی های برنج آگاه باشید

هنگامی که برنج برای غذاهای مختلف آماده می شود، همیشه دارای مواد افزودنی است که باعث افزایش کالری می شود.

سوشی شکر و سرکه به آن اضافه شده است. شکر کالری اضافی اضافه می کند و به خصوص با برنج سفید تصفیه شده، می تواند به اشتها کمک کند.

برنج سرخ شده از روغن استفاده می کند که می تواند کالری اضافی زیادی را به همراه داشته باشد. یک قاشق غذاخوری روغن می تواند 120 کالری اضافه کند. بیشتر دستور العمل های خانگی دو تا سه قاشق غذاخوری می خواهند در حالی که سبک رستورانی بیشتر است! برنج ریزوتو از کره و پنیر درست می شود. برخی از برندهای تجاری ریزوتو حاوی 400 کالری در هر وعده هستند.

برنج خانگی بسته به چیزی که به آن اضافه می شود، گزینه بهتری است. مراقب روغن ها و چربی هایی مانند خامه، کره یا روغن اضافه شده باشید. به عنوان مثال، یک قاشق غذاخوری کره حاوی 100 کالری است. برای اینکه برنج را کمی کم کالری تر کنید، سعی کنید مقداری آبگوشت برای طعم بیشتر با حداقل کالری اضافه کنید. با آب لیمو یا لیموترش مزه دار کنید و با گیاهان تازه یا خشک مخلوط کنید.

5. روش پخت برنج مهم است

بخارپز کردن یا جوشاندن برنج با آب یا آبگوشت بهترین راه برای طبخ آن است زیرا روغن یا کره اضافی در تابه استفاده نمی شود.

روش پخت و پز و سرد کردن نیز می تواند میزان نشاسته مقاوم موجود در برنج را افزایش دهد. این نشاسته ای است که در برابر هضم در روده کوچک مقاومت می کند. نشاسته مقاوم همچنین باکتری های سالم روده شما را تغذیه می کند. پروبیوتیک هایی که می توانند به باکتری های سالم روده کمک کنند با کاهش وزن بدن مرتبط هستند.برنج پخته شده سرد شده نسبت به برنجی که پخته شده و سرد نشده است، نشاسته مقاوم بیشتری دارد

برنج برای کاهش وزن

تحقیقات متناقض درباره برنج

به طور کلی، مطالعاتی که به بررسی اثرات نسخه‌های سبوس‌دار برنج می‌پردازند، نشان می‌دهند که این برنج تأثیر مفیدی بر کاهش وزن دارد. در مقایسه، برنج سفید تمایل به نتایج متناقض دارد.

در مطالعه‌ای که در آن رژیم برنج قهوه‌ای با رژیم غذایی برنج سفید مقایسه شد، گروه رژیم غذایی برنج قهوه‌ای وزن، دور کمر تا باسن، BMI و فشار خون را کاهش داد. برنج قهوه ای برای کاهش التهاب و خطر بیماری های قلبی عروقی نیز مفید بود.

در مطالعه ای دیگر، زنان جایگزین وعده های غذایی کم کالری که حاوی برنج سفید یا مخلوطی از برنج قهوه ای و سیاه بود، قرار گرفتند. هر دو گروه از آنجایی که کالری را محدود می‌کردند، وزن کم کردند، اما گروهی که از رژیم غذایی مخلوط برنج استفاده می‌کردند، وزن بیشتری از دست دادند و همچنین در سطوح آنتی‌اکسیدانی بهبود یافتند.

نکته: نکته کلیدی در اینجا این است که بر روی غلات کامل و نسخه های برنج قهوه ای تمرکز کنید.

برچسب ها:



دیدگاه
دیدگاه شما :