4 نکته مهم در خرید برنج شمال برای خرید مرغوب ترین برنج شمال ، خرید برنج شمال مستقیم از کارخانه ، خرید برنج شمال | فروش برنج شمال ، خرید برنج شمال ، شالیکوبی مدرن دولت آبادی

14 نکته مهم در خرید برنج شمال

3/آذر/1398 منابع ومقالات بدون دیدگاه

14 نکته مهم در خرید برنج شمال : خرید برنج شمال اصل همیشه یکی از دغدغه های خانواده های ایرانی است. تمامی مردم ایران می دانند که هیچ برنجی در طعم و عطر و رایحه و خوش پختی به پای برنج شمال نمی رسد. وقتی شما در خانه خود شروع به پخت برنج شمال می کنید عطر آن در فضای خانه پخش می شود و شما را یاد شالیزارهای سرسبز مازندران و گیلان و گلستان می اندازد. اگر از کدبانوهای ایرانی بپرسید برای پخت برنج چه نوع برنجی را پیشنهاد می کنید بدون شک در پاسخ به شما خواهند گفت برنج ایرانی و برنج شمال . اما باید بدانید همین برنج شمال نیز انواع مختلفی دارد و دارای کیفیت های پخت متفاوتی می باشد. اگر می خواهید به هنگام خرید برنج شمال سرتان کلاه نرود و برنج با کیفیت و اصل شمال را خریداری کنید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. زیرا در این مقاله به بیان 14 نکته مهم در خرید برنج شمال پرداخته ایم و شما را برای خرید برنج شمال راهنمایی می کنیم. همراه ما باشید:

14 نکته مهم در خرید برنج شمال برای اینکه سرتان کلاه نرود !!

برای اینکه از خرید برنج شمال خود راضی باشید و برنج تقلبی نصیبتان شود و به اصطلاح عامه سرتان کلاه نرود یعنی هزینه برنج خوب و باکیفیت شمال را پرداخت کرده اید اما برنج خوبی خریداری نکرده اید باید نکاتی را خودتان درباره برنج شما و روش تشخیص آن بدانید تا به هنگام خرید بتوانید با در نظر داشتن نکات اصل و تقلبی بودن و کیفیت آن را تشخیص دهید.در این قسمت از مقاله به بیان 14 نکته مهم در خرید برنج شمال می پردازیم که شامل موارد زیر می باشد.

1. خرید برنج شمال از فروشگاه معتبر

اولین نکته مهمی که در خرید برنج شمال باید به آن دقت کنید فروشگاهی می باشد که می خواهید برنج شمال را از آن تهیه کنید.برای خرید برنج شمال اصل باید از فروشگاه معتبر که با پرس و جو به اعتبار آن رسیده باشید و بدانید که جنس اصل به مردم تحویل می دهد و محصول فروشگاه خود را از کشاورزان شمال می خرد.

14 نکته مهم در خرید برنج شمال

2. توجه به عطر و طعم برنج شمال

برنج شمال از سایر برنج های ایرانی خوش طعم تر و خوش عطر تر هستند. از این رو در هنگام خرید برنج اعلا شمال، کافیست آن را درون دست گرفته و در آن بدمید،یا به اصطلاح ها کنید با این روش می توانید میزان عطر و طعم برنج را به خوبی تشخیص دهید.
معمولا خوش بو ترین برنج های شمال، برنج های هاشمی و صدری هستند. اما برنج های پر محصول همچون شیرودی ها اصولا از طعم و بوی خوبی برخوردار نمی باشند. البته باید بیان کنیم که برنج های پر محصول از قیمت پایین تری نیز برخوردار هستند.

3. در خرید برنج شمال هرچه خشک‌تر و سفت‌تر باشد مرغوب تر است

هر چه دانه برنج خشک‌ تر و سفت‌ تر باشد بهتر است، بخاطر اینکه با جذب سریع آب هنگام پخت، حجیم‌تر می‌شود. یکی از راه های تشخیص میزان خشکی، خرد کردن دانه برنج زیر دندان می باشد. زمانی که برنج از مزرعه برداشت می شود رطوبت بالایی دارد. بعد از ورود به کارخانه شالیکوبی در خشک کن های مخصوص خشک می شود. اگر در حین خرید برنج شمال ، برنجی را انتخاب کنید که به درستی خشک نشده باشد، بدون شک دچار مشکل خواهید شد. زیرا این برنج پخت خوبی نخواهد داشت. کارخانه هایی که برنج را در بازه های زمانی کوتاه خشک میکنند، منجر می شوند تا مرغوبیت برنج کاهش یابد. برای خشک کردن برنج زمان و میزان حرارت از اهمیت بالایی برخوردار است. تا برنجی مرغوب به مشتریان عرضه شود.

4. توجه به یکدست بودن برنج شمال

به هنگام خرید برنج شمال یک مشت از برنج انتخابی خود را در دست خود بکیرید و بطور دقیق مشاهده کنید آنگاه متوجه خواهید شد که آیا دانه های برنج یکسان می باشند یا دارای دانه های شکسته و خرده نیز می باشند.برنج درجه یک شمال نبایدخرد شده باشد. برنج خرد یا همان برنج نیم‌دانه بیشتر برای مصرف روزانه ، پخت شیربرنج، شله ‌زرد، برخی آش‌ها، سوپ‌ها و… مناسب است نه سرو در مهمانی ها و پخت مجلسی.

14 نکته مهم در خرید برنج شمال

5. نداشتن ترک در دانه های برنج

به هنگام خرید برنج شمال به دانه های برنج دقت کنید و ببینید که آیا دارای ترک یا بند عرضی می باشند یا خیر،برنجی که دانه های آن دارای ترک و بند عرضی باشد از کیفیت خوبی برخوردار نیست و پخت مناسبی ندارد.برنج اعلای شمال که می توانید خریداری کنید، باید بدون ترک و بند باشد. معمولا برنج های بی کیفیت دارای بند های عرضی هستند. یکی از مهم ترین علت های ایجاد این بند ها و ترک ها قرار گرفتن در معرض باد است. خرید برنج شاید کار ساده ای به نظر برسد، اما بسیار حساس است. شما با دانستن این نکته به راحتی می توانید برنج های بند دار را در هنگام خرید تشخیص دهید.

6. توجه به بوی نامطبوع و کپک

برنج خوب شمال نباید کپک ‌زده یا بوی نامطبوع کهنگی و ماندگی داشته باشد و به هنگام استشمام جز عطر شالیزارهای شما نباید چیز دیگری را احساس کنید. یکی از راه های تشخیص عطر برنج ، دمیدن در مقداری از آن بر روی کف دست میباشد. البته از نظر بهداشتی آن دانه ها را درون کیسه بر نگردانید به همین دلیل قدار کمی از برنج را برای تست در دستان خود قرار دهید.

7. به اسم برنج توجه نکنید

به هنگام خرید برنج شمال یکی از نکات مهمی که باید به هنگم خرید برنج شمال به آن توجه کنید این است که باتوجه به خرید گذشته خود و از روی اسم و نام و برند خاصی خرید نکنید. زیرا شما ممکن است در خرید قبل خود نیز برنج هاشمی خریداری کرده باشید و ایندفعه هم برنج هاشمی خریداری کنیداما از آن کیفیت برنج قبلی خبری نیست این به دلیل اتکا شما فقط بر نام برنج بود شاید برنج قبلی را که خریداری کردید از کیقیت درجه یک برخوردار بود و برنج جدید خریداری شده از درجه دو و سه و فقط شا از روی اسم تصمیم به خریداری برنج گرفتید.

14 نکته مهم در خرید برنج شمال

8. برنج کیسه نخورده نخرید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید هرچقدر از تاریخ برداشت برنج بیشتر گذشته و به کیفیت آن اضافه می‌شود. برنج پارساله یا در اصطلاح برنج کهنه ، کیفیت پخت بهتری دارد و قیمت آن نیز بیشتر است. شمالی ها برنج نو خود را به اصطلاح می گذارند تا کیسه بخورند یعنی در کیسه نگه داری می کنند تا مدتی که برنج کاملا خشک شود وکیفیت پخت بهتری پیدا کند.

9. قیمت برنج شمال

برنج های باکیفیت شمال معمولا از قیمت های بالایی برخوردار می باشند مانند برنج طارم دمسیاه و برنج هاشمی،اگر به هنگام خرید متوجه شدید قیمت برنج با توجه به نوع آن ارزان تر می باشد یقین بدانید کاسه ای زیر نیم کاسه است و برنج انتخابی شما یا برنج شمال اصل نیست یا دارای مشکلاتی است که در قسمت بالا به آن پرداختیم. پس فریب برنج های ارزان قیمت که تحت عنوان برنج شمال به فروش می رسند را نخورید.

10. از کیفیت برنج شمال به سادگی نگذرید

در بین برنج های شمال برنج صدری از همه مرغوب‌تر است. این نوع برنج بیشتر در گیلان کشت می‌شود و پروتئین بالایی دارد. به همین خاطر وقتی آن را در کف دستانتان مالش می‌دهید، چربی کمی که از برنج جذب دست می‌شود را احساس می‌کنید.
بعد از صدری، از برنج طارم اسم می‌برند با این تفاوت که برنج صدری کوتاه‌تر و چاغ‌تر است و تا ساعت‌ها بعد از پخته شدن، خوش خوراک و نرم باقی می‌ماند. محل کشت برنج طارم عمدتا استان مازندران است. هر کدام از این‌ها خودشان به چند زیر شاخه تقسیم می‌شوند.

همچنین برنج صدری دم سیاه بیشترین عطر را دارد، اما دانه‌های برنج صدری هاشمی بلندتر است.
برنج طارم هم انواع موسی طارم، طارم دیلمانی، طارم سنگی، طارم رشتی، اهلمی طارم، سنگ جو، طارم امیری، طارم محلی و رشتی سرد دارد. موسی طارم بیشترین عطر را دارد و دانه‌های طارم محلی بلندتر است. پس به هنگام خرید به این نکات دقت کنید تاانواع برنج شمال را بتوانید به راحتی از هم تشخیص دهید.

14 نکته مهم در خرید برنج شمال

11 . برای خرید برنج شمال تا مرداد صبر کنید

فصل برداشت برنج اواخر مردادماه است. هر چه از مرداد بگذریم، قیمت برنج با شیب افزایشی ملایم در بازار‌های فروش روبرو می‌شود. معمولا برنج در پایان فصل زراعی کمتر در بازار عرضه می‌شود و فروشندگانی که هنوز در انبارهایشان برنج تابستان دارند، آن را به قیمت بالا به مشتری می‌فروشند.

12 . از واسطه‌ ها و دلال‌ها خرید نکنید

برای خرید برنج‌ شمال مرغوب، مغازه‌ ها یا حتی خرید مستقیم از خود کشاورز بهترین گزینه‌ها به شمار می‌آیند.از خرید برنج شمال از واسطه ها و دلال ها بپرهیزید زیرا این اشخاص فقط به فکر سود و منافع شخصی خودشان می باشد و بصورت اغراق آمیز از کیفیت برنج تعریف می کنند و برنج دیگری را به عنوان برنج شمال با قیمت بالا یه شما می فروشند.

13. برنج شمال را عمده بخرید

برنج را تا جایی که بودجه دارید عمده بخرید. هرچه از شهریور فاصله بگیریم برنج هم کهنه‌تر می‌شود و هم گران‌تر. اگر در روز‌های تولید برنج آن را نخرید باید چند ماه بعد همان برنج را گران‌تر خریداری کنید. یادمان باشد شرایط نگهداری برنج، خیلی سخت نیست. از مهم‌ترین ویژگی‌های برنج این است که ماندگاری آن در شرایط معمولی و بدون نیاز به هیچگونه امکاناتی برای نگهداری بالاست. خرید برنج به اندازه مصرف یک سال شما منطقی به نظر می‌رسد. نگهداری بیشتر از یکسال می‌تواند باعث ایجاد شپشک در برنج و تغییر کیفیت آن شود. بهترین زمان برای خرید برنج، زمان برداشت آن است.

14. برنج با کیفیت شمال را با بو بشناسید

همانطور که در ابتدا مقاله گفتیم استان‌های مازندران، گیلان و گلستان رتبه‌های اول تولید برنج را دارند. طارم، صدری و هاشمی سه نوع از باکیفیت‌ترین برنج‌های شمال کشور هستند. انواع دیگری نیز وجود دارند که معمولا اصلاح ژنتیکی شده‌اند و به همین دلیل محصول بیشتری دارند و قیمت‌شان کمتر است. تعدادی از برنج‌های پرمحصول با نام‌های فجر، خزر و ندا به فروش می‌رسند که کیفیت پخت این نوع برنج ها از درجه کمتری برخوردار می باشد. برنج‌های شمال مات و مایل به کرم می باشد و برنج شمال را باید بو کرد و از بو باید بشناسید.

14 نکته مهم در خرید برنج شمال

نکته مهم در خرید برنج شمال

در این مقاله بطور کلام نکات مهمی را که باید به هنگام خرید برنج شمال به ان توجه کنید برای شما بیان کردیم که در انتها بصورت خلاصه چندتایی را برای شما بازگو کردیم. امیدواریم به کمک این نکات بتوانید به راحتی برنج شمال اصیل را تشخیص بدهید و خریداری کنید و انتخاب برنج را برای شما آسان کند. برای پخت برنج خوشمزه و ری کشیده  شده باید برنج مرغب خریداری کرد.برنج تازه برداشت شده اکثرا انتخاب خوبی برای پخت نیست برنج سالخورده مرغوبیت بهتری برای خریداری کردن دارد.

یکی دیگر از عوامل که در کیفیت پخت برنج اثر دارد سایز دانه برنج است که اگر نیم دانه یا لاشه باشد مسلما خوش پخت و مجلسی نخواهند بود.

در هنگام خرید برنج شمال باید به مواردی مثل اینکه برنج را وقتی بین دندان ها قرار می دهید به راحتی له می شود یا به سختی نیز توجه کرد اگر به آسانی له شود مورد خوبی نیست،مورد دیگر توجه به عطر برنج است که مقداری از آن را باید کف دست خود بگیرید و کمی بین دو دست خود بمالید و به اصطلاح در آن اها کنید اگر برنج مرغوب و خوش عطری باشد مشخص می شود.

برچسب ها: کارخانه شالیکوبی شالیکوبی برنج شناخت انواع برنج انتخاب بهترین برنج قیمت برنج خرید برنج معطرترین برنج ایران نکته مهم در خرید برنج شمال 14 نکته مهم در خرید برنج شمال



دیدگاه
دیدگاه شما :