برنج

5/اسفند/1396 منابع ومقالات بدون دیدگاه

برنج : برنج غذای رسمی و اصلی 75 درصد مردم جهان را تشکیل داده ، آشنایی با ویژگی های ان اهمیت بالایی پیدا می کند. برنج محبوب ترین غلات کشت شده در مزارع دنیا است و در بین برنج های کشت شده در جهان، نوع برنج ایرانی جزو مرغوب ترین و باکیفیت ترین برنج های حال حاضر دنیا می باشد.

این محصول دارای طیف گسترده ای از گونه ها است و در بیش از 150 گونه در جهان کشت می گردد. پارامترهای گوناگونی برای تعیین سطح کیفیت توسط کارشناسان این حوزه تعیین شده اند که با توجه به همین پارامترها نوع ایرانی ان در صدر برترین برنج های جهان قرار می گیرد.

یک دست بودن ،عطر ، ویژگی های فیزیکی همانند رنگ، سختی، اندازه ی دانه ها، ارزش تغذیه ای  و محل کشت و نوع آبیاری  از مهمترین پارامترهای تعیین کیفیت می باشد.

عطر برنج ایرانی از مشهورترین عطرهای این محصول در جهان است و این یکی از دلایل محبوبیت این محصول می باشد.

یکی از ویژگی های این محصول عدم حالت شفاف و شیشه ای در دانه ها می باشند که برنج های ایرانی فاقد این ویژگی بوده و از این لحاظ حالت استانداردی دارد.

برنج های ایرانی

برنج های ایرانی برنج هایی یک دست بوده و دانه هایی باریک و سخت داشته و نه به صورت برنج نیم دانه و نه به صورت کاملا کشیده موجود می باشند.

بر خلاف عموم مردم که فکر می کنند، ارقام دانه کشیده رقم هایی مرغوب تر می باشند این در صورتی است که رقم های مرغوب باریک بوده و حالت دانه بلند و نیم دانه نداشته و برنج های ایرانی مرغوب دارای اندازه استاندارد میباشند.

برنج هایی از لحظ سختی دانه مرغوب به حساب می آیند که حالت خام آنها به راحتی زیر دندان خرد نشده و حالت سفتی داشته باشند. علاوه بر ویژگی های ظاهری ویژگی هایی مثل ارزش غذایی مطرح شده که به مراتب مهمتر از ویژگی های ظاهری می باشد.

برنج مرغوب

برنج مرغوب از نظر ارزش غذایی حاوی پروتئین و فیبر و ویتامین های بالایی بوده و می تواند مانع از سوء تغذیه در افراد شده و حتی باعث درمان سوء تغذیه شود و به همین سبب غذایی با ارزش برای کشورهای فقیر و جهان سوم است.

علاوه بر این موضوع، برنج مرغوب باید فاقد موادی مانند چربی، اسیدهای چرب ترانس، سدیم و آرسنیک باشد. یکی از عواملی که باعث می شود  دارای ارزش تغذیه ای بالایی باشد محل کشت،نحوه ی کشت،نوع آبیاری و مهم تر از همه فرآوری  در کارخانجات صنایع غذایی می باشد.

به عنوان مثال می توان بیان نمود که کشت در دامنه ی کوه ها و یا در مناطقی که زمین هایی دارد که از لحاظ منابع معدنی غنی می باشد، به مراتب بهتر از کشت در مناطق به دور از دامنه ی کوه ها است. آبیاری توسط آب های ذخیره ای در پشت سدها و یا آب های زیر زمینی سالم به مراتب بهتر از آبیاری به آب های دیگر است.

از آن جهت که در بین غلات کشت شده توانایی بالایی در جذب عناصر سنگین چون کادمیم و آرسنیک دارد، از همین رو سالم بودن و دور بودن مناطق کشت از محیط های صنعتی نقش مهمی در سالم بودن محصول دارد.

برچسب ها: خرید برنج از شالیکوبی امین خرید برنج شمالی خرید برنج مرغوب خرید برنج با کیفیت خرید برنج عمده خرید برنج از کارخانه انواع برنج ایرانی خرید برنج ایرانی برنج خرید برنج مرغوب برنج ایرانی با کیفیت برنج شناسی با ایران رایس میل



دیدگاه
دیدگاه شما :